Fra information til invitation – Et stykke vej endnu før de pårørende bliver partnere

Retorisk analyse af sygehusenes web-kommunikation til pårørende 2.

Ligesom i 2015 har Hej Sundhedsvæsen bedt en retoriker undersøge sygehusenes kommunikation til de pårørende, som den fremstår på sygehusenes hjemmesider.

Denne gang er det ekstern lektor Christina Pontoppidan, der har gennemført analysen. Analysen giver ligesom sidste års rapport fra kollegaen Christine Isager en for det meste sundhedspersonale helt anden indgang til at se på hjemmesideteksterne.

Måske kan rapporten på den måde være med til at skubbe på for en mere inviterende og involverende retorik på hjemmesiderne – hvis altså det er det, man mener.

Christina Pontoppidan konkluderer i rapporten, at det er begrænset, hvor gode sygehusene er til at invitere de pårørende til at involvere sig.

Og hun afslutter rapporten at omsætte konklusioneren til 10 gode retoriske råd til, hvordan man kan udmønte et ønske om at gøre de pårørende til aktive partnere.

Se filen her

Redskabet tilhører projekt: Hej Sundhedsvæsen