Der bliver årligt rapporteret mere end 400.000 utilsigtede hændelser (UTH) i det danske sundhedsvæsen.
UTH-ordningen kom i stormvejr og var tæt på at blive sparet væk i efteråret 2024, men fortsætter sammen med Dansk Patientsikkerhedsdatabase under regionerne i regi af Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut. Mere end 20 års arbejde med rapportering og læring af utilsigtede hændelser i sundhedsvæsenet kører altså videre.
Men hvordan skal systemet fungere fremover? Hvilke hændelser skal rapporteres – og af hvem? Hvad betyder sundhedsvæsenets nye strukturer for patientsikkerhed og læring? Hvad skal UTH’erne bruges til? Er der områder, som UTH-ordningen skal være særligt gearet til i de kommende år? Hvor står man som hhv. patient, pårørende og sundhedspersonale i forhold til UTH-ordningen?
Det forsøger vi at få svar på under debatten, hvor vi med konkrete eksempler på utilsigtede hændelser kommer ud i hjørnerne af UTH-ordningen.
Deltagere:
- Tanja Nielsen, sektorformand for Social- og Sundhedssektoren i FOA
- Jens Winther Jensen, direktør i Sundhedsvæsenets Kvalitetsinstitut
- Katrine Kirk, patientambassadør
- Inge Kristensen, direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed (moderator)