Patientambassadørerne

Patienter og pårørende arbejder for et sikkert sundhedsvæsen gennem frivillignetværket patientambassadørerne. Netværket, der i 2022 kunne fejre 15-års jubilæum, udspringer af WHO-initiativet Patients for Patient Safety og er tilknyttet PS!.
I forbindelse med Patientsikkerhedskonferencen i april 2022 blev patientambassadørernes 15-års jubilæum fejret.

Erfaringer til forbedring af sundhedsvæsenet

Patientambassadørerne er patienter og pårørende, som har været ude for problematiske forløb i sundhedsvæsenet i en sådan grad, at det har haft væsentlig betydning for deres liv.

Erfaringer og historier stilles til rådighed for aktører i sundhedsvæsenet ud fra en ambition og et ønske om at bidrage til læring og tale ind i eksisterende dagsordener ud fra et patientperspektiv.

Patientambassadørerne udspringer af WHO-netværket Patients for Patient Safety, der arbejder globalt/regionalt med fokus på patientsikkerhed. De er tilknyttet PS!, deltager i selskabets projekter og bidrager til et kontinuerligt fokus på patient-/borger-/pårørendeperspektivet i patientsikkerhedsarbejdet.

Derudover har de et samarbejde med CAMES, Region Hovedstaden, hvor de bidrager med patientfortællinger på kommunikationskursus for yngre læger.

Netværkes udvides løbende, så vi kan imødekomme forespørgsler fra hele landet.

Patientambassadørerne er etableret i foråret 2007 i et samarbejde mellem TrygFonden, WHO og PS!.

Om patientambassadørerne

Vi er almindelige, engagerede mennesker, der ønsker at bidrage med baggrund i vores egne konkrete erfaringer – både de negative og de positive – til at forbedre sundhedsvæsenet og øge patientsikkerheden.

Vi kan med udgangspunkt i egen fortælling bidrage med det brede perspektiv på patientsikkerhed i sundhedsvæsenet.

Vi har ikke en sygdomsspecifik eller lokal tilgang til sundhedsvæsenet, hvilket gør os i stand til at være et vigtigt supplement til lokale råd og patientforeninger.

Vi tror på, at det er menneskeligt at fejle, men vigtigt at erkende fejlene og lære af dem, så de samme fejl ikke sker igen. Og så skal der tales med patienterne om det, når der sker fejl.

Vi mener, at patientperspektivet – og i kommunerne borgerperspektivet – er vigtige bidrag til både læring, udvikling og sammenhæng i sundhedsvæsenet.

Læs mere om os hver især under CV

Patientambassadørernes opgaver

  • Anvende patientfortællinger i forskellige sammenhænge
  • Bidrage til interne og eksterne arrangementer
  • Deltage i konferencer og bidrage til konferenceudvikling
  • Søge midler til aktiviteter i projekter og til egne aktiviteter i PA-regi
  • Sparringspartner på områder/projekter
  • Udvikling af Vigtigt for dig-kampagnen
  • Patientsikkerhedsprisen
  • Repræsentanter i patientsikkerhedsrådet
  • Debatindlæg/paneldebatter
  • Deltage i det internationale netværk Patient for patients Safety WHO og bringe den viden i spil
  • Aktuelle sager, hvor der kan reageres ud fra et læringsperspektiv.

Video: Inddragelse af patienter er altafgørende for gode resultater i sundhedsvæsenet

Patientambassadørerne fik sat patienten og borgerens stemme på dagsordenen på en af verdens største konferencer om patientsikkerhed og kvalitet, International Forum Copenhagen 2023, hvor inddragelse af patienter og borgere i behandlingen og plejen i sundhedsvæsenet fyldte mere end nogensinde. I den forbindelse fik patientambassadørerne lavet en video, hvor hver patientrepræsentant præsenterer et budskab om, hvorfor vi finder inddragelse af patienter altafgørende for gode resultater i sundhedsvæsenet.

Vil du være patientambassadør?

Overvejer du, om det at blive patientambassadør kan være noget for dig – så tøv ikke med at kontakte os – se kontaktinformation nedenfor. Vi tager gerne en uforpligtende snak.

Mød patientambassadørerne

Hvis du ikke umiddelbart finder det, du søger, så kontakt os alligevel. Vi udvider og udvikler løbende og i samklang med den efterspørgsel, der er.

Udvalgte omtaler

Føler du dig afvist hos lægevagten? Stil de livsvigtige spørgsmål, B.T. 24. september 2021

Textbook of Patient Safety and Clinical Risk Management, skrevet af internationale eksperter med tilknytning til WHO, 2021

Efterladt far: Sundhedsvæsenet kostede min søn livet, kronik i Politiken, 14. september 2019

Lise Christiansen: Søg information og tro på dig selv, Netdoktor.dk, 16. september 2019

Lise fik fejl-diagnose: ‘Krænkende at have stående i min journal’, B.T., 11. maj 2019

Eksperter: Dødelige lægefejl giver større traumer til de efterladte, MetroXpress, 19. februar 2014

Velfungerende it kunne have reddet min far, DL Magasinet, 12. oktober 2012

Lægerne ville ikke lytte: Døden nær efter kejsersnit, Ude og Hjemme, 11. januar 2012

Danskere rustes til at undgå sygehus-fejl, Jyllands-Posten m.fl. 12. december 2011

Kræftpatient Katrine Kirk krævede svar, men måtte slås for at få dem, 24timer, 12. oktober 2011

Lettere at klage over sundhedsvæsenet, DR.dk, 10. januar 2011

Hospitalet skal kende sine begrænsninger, DR.dk, 20. maj 2010

Gunhild mistede sin datter pga. lægefejl, Ekstra Bladet, 22. marts 2010

Operationen lykkedes – og patienten overlevede, Samvirke, 1. december 2009

»Nu tør jeg tænke på min fremtid igen«, Dagens Medicin, 17. september 2009

Patienter skal forhindre fejl, Søndagsavisen, 15. marts 2009

En aftenrunde på hospitalet, Laeger.dk, 19. januar 2009

Vreden er tung at bære, Sygeplejersken, 28. november 2008

Kræftpatient Katrine Kirk krævede svar, men måtte slås for at få dem, 24timer Xtra, 7. maj 2008

Patientambassadør: Lær at sige undskyld, Fyens Stiftstidende, 24. februar 2008

Ventetid koster menneskeliv, Nyhedsavisen, 26. maj 2007