Ved at vide, hvad der er vigtigt for borgeren eller patienten, kan sundhedsprofessionelle tilrettelægge behandlingsforløbet, så det tager udgangspunkt i patientens, borgeren eller brugerens vaner, behov og ønsker. Resultatet er større patienttilfredshed, bedre behandlingsresultater og i sidste instans større patientsikkerhed.
Hør, hvordan Norge har lavet en stor kulturændring
På webinaret vil Anders Vege fortælle, hvordan KS Kommunesektorens organisasjon i Norge siden 2014 har arbejdet med initiativer for gode patientforløb. En af indsatserne har været at gennemføre et kulturskifte i sundhedsvæsenet, som handler om at medarbejderne går væk fra spørgsmålet “Hvad er der i vejen med dig?” og over til spørgsmålet “Hvad er vigtigt for dig?”.
KS har gennemført initiativet Nationalt læringsnetværk for gode patientforløb i samarbejde med Folkesundhedsinstituttet. I perioden 2014-2023 er der implementeret 17 regionale læringsnetværk landet over. De har arbejdet med tilgangen “Hvad er vigtigt for dig?” sammen med kommuner og sygehuse i næsten alle landets regioner for at sætte ekstra fokus på alt det, der er vigtigt for modtagerne af plejen og behandlingen. I 2024 går arbejdet ind i en ny fase.
Anders Vege, seniorrådgiver i Afdelingen for kvalitetsforbedring og patientsikkerhed i Helsedirektoratet, der er Norges svar på Sundhedsministeriet, har stået i spidsen for forskellige initiativer inden for området i gennem 10 år.
Han er uddannet sygeplejerske med en kandidatgrad i klinisk sundhedsarbejde. Han har lang ledelseserfaring og har desuden gennem længere tid arbejdet med kvalitetsforbedring lokalt, regionalt og nationalt.
Læs om Gode pasientforløp hos KS