Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed

PS!’ svar til høring over forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (ændring af patientklagesystemet, mulighed for sekretariatsafgørelser ved patienterstatningsankesager, afvikling af Det Rådgivende Praksisudvalg og afbureaukratisering ved ejerskifte i tandlægeklinikker)

Læs lovforslaget på Høringsportalen

Dansk Selskab for Patientsikkerhed (herefter PS!) takker for muligheden for at afgive svar til – Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed – som kommer på baggrund af en politisk aftale om en sundhedsreform i maj 2022 og efterfølgende en arbejdsgruppes afdækninger og anbefalinger til et nyt patientklagesystem.

Som indgangsvinkel til hele patientklagesystemet er det vigtig at have sig for øje, at der er beskrevet to hovedformål med klage- og erstatningsloven og disciplinærnævnets behandling af klagesager. For det første at ”tage stilling til, om sundhedspersonen har overtrådt sundhedslovningen….” og for det andet at ”medvirke til den løbende kvalitetssikring og kvalitetsudvikling i sundhedsvæsnet”.

PS! mener overordnet, at klagesager skal have et lærende og udviklende sigte til gavn for patientsikkerheden og behandlingskvaliteten. Et patientklagesystem skal i langt mindre grad være et individ- og skyldsøgende system, som disciplinærnævnssager af sundhedsprofessionelle ofte opleves som.

PS! er enige i, at forløbsklager skaber et bedre udgangspunkt for læring, kortere sagsbehandlingstid og bedre mulighed for at identificere mere generelle, strukturelle, organisatoriske, ledelse og samarbejdsudfordringer – med hurtigere inddragelse af ledelsen på behandlingsstedet.

PS! mener overordnet set, at ændringsforslagene vil bidrage til at gøre patientklagesystemet mere gennemskueligt, afkorte sagsbehandlingstiden og smidiggør håndteringen af en sag på tværs af klagetyperne forløbsklage (over et behandlingssted) og disciplinærnævnsklage (over en eller flere sundhedspersoner).

Et velfungerende patientklagesystem skal tage højde for både patienternes behov og retssikkerhed, sundhedsprofessionelles retssikkerhed og psykologiske tryghed i deres arbejde, og helt centralt bidrage til at sikre læring i sundhedsvæsenet.

PS! mener, at ændringsforslagene peger i den rigtige retning, men har nogle opmærksomhedspunkter, der vil blive fremlagt nedenfor under de enkelte ændringsforslag.

Læs høringssvaret i sin helhed herunder, der bl.a. omhandler patient- og pårørendevinkel, de sundhedsprofessionelle, dialogsamtaler, læring af patientklager, afvikling af Det Rådgivende Praksisudvalg, ændring af bisidderordning, afbureaukratisering ved ejerskifte i tandlægeklinikker og mulighed for sekretariatsafgørelser ved patienterstatningsankesager.

Se høringssvar til forslag til Lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed (pdf)

Dansk Selskab for Patientsikkerhed
19. februar 2024