Gode råd til at blive ’Klar til samtalen’

Syv tommelfingerregler og fire medarbejderkompetencer – baseret på ni projekter, der er gennemført siden det første ’Klar til samtalen’-projekt i 2017-2019 – har som formål, at endnu flere sundhedsprofessionelle bliver klar til at tage samtaler med de ældste og mest syge borgere og patienter om livets afslutning.

Forside af rapporten 'Klar til samtalen' - Syv tommelfingerregler og fire medarbejderkompetencer.

De involverede kommuner- og sundhedsklyngeprojekter i Fremfærd-rapporten ”Bliv ’Klar til samtalen’” har arbejdet med og haft som fokus, at flest mulige borgere og patienter sikres en død, der er i overensstemmelse med deres egne ønsker til deres sidste tid.

I rapporten ”Bliv ’Klar til samtalen’”, der er skrevet for Fremfærd Sundhed og Ældre af Ove Gaardboe, præsenteres syv tommelfingerregler for nye projekter med samme formål, og fire kompetencer, der bør styrkes hos alle medarbejdere i projekterne.

– Vi er meget stolte over den udvikling og de resultater, vi – sammen med samarbejdspartnere i kommuner, regioner, organisationer og især sundhedsklynger – har medvirket til, siger Ove Gaardboe, der er overlæge og konsulent for Dansk Selskab for Patientsikkerhed, der har udarbejdet rapporten på vegne af Fremfærd Sundhed og Ældre.

Det er i dag langt mere almindeligt, at sundhedsprofessionelle i alle dele af sundhedsvæsenet er klar til at tage samtaler med de ældste og de mest syge borgere og patienter om livets afslutning og døden. Det at yde en god, lindrende behandling til mennesker i deres sidste levetid er kommet højere op på den sundhedspolitiske dagsorden

Ove Gaardboe

Han oplever, at sundheds- og plejepersonale i dag går til de svære samtaler med en større naturlighed, end tilfældet var tidligere.

– Det er i dag langt mere almindeligt, at sundhedsprofessionelle i alle dele af sundhedsvæsenet er klar til at tage samtaler med de ældste og de mest syge borgere og patienter om livets afslutning og døden. Det at yde en god, lindrende behandling til mennesker i deres sidste levetid er kommet højere op på den sundhedspolitiske dagsorden, siger Ove Gaardboe.

Om ‘Klar til samtalen’-projekterne
‘Klar til samtalen’-projekternes formål er at sikre flest mulige borgere en død i overensstemmelse med deres egne ønsker. 

’Klar til samtalen 3’ bygger videre på tidligere projekter i Fremfærd-regi og på andre projekter, der har støttet plejepersonale, læger og andre i at tage den svære samtale om bl.a. genoplivning og livsforlængende behandling.

Projektet resulterer i et indsatskatalog ’Bliv Klar til samtalen’, der skal understøtte kommuners og sundhedsklyngers arbejde med at sikre, at der tages relevante samtaler med de ældste og meste syge borgere om livets afslutning. 

Projektledelse på ’Klar til samtalen 3’ og rapporten ’Bliv Klar til samtalen’ er KL, FOA og Dansk Sygeplejeråd i regi af Fremfærd Sundhed og Ældre.

Udførende på projektet er Dansk Selskab for Patientsikkerhed ved overlæge og konsulent Ove Gaardboe.

De bedste råd er ofte de mest simple. Det gør sig også gældende i forhold til svære samtaler om den sidste levetid. Således er det at være i god tid en af de faktorer, der kan være udslagsgivende for, om de pågældende borgere og patienter får den ønskelige afslutning på livet.

– Det kan lyde banalt, men at være i god tid er virkelig en vigtig forudsætning for en god afslutning på livet, siger Ove Gaardboe.

Baggrunden for tommelfingerreglerne, inspirationen til materialer og undervisning og de øvrige gode råd er projekter og indsatser, hvor Dansk Selskab for Patientsikkerhed har deltaget, i Aalborg Kommune, Sundhedsklynge Midt i Region Midtjylland, NSR Sundhedsklyngen i Region Sjælland, Sundhedsklynge Nord i Region Nordjylland, Sundhedsklynge Nykøbing Falster i Region Sjælland og Sundhedsklynge Midt i Region Nordjylland.

Derudover præsenterer rapporten tre andre projekter fra Region Nordsjælland, Ringkøbing-Skjern Kommune og Region Hovedstaden.

Ove Gaardboe vil være til stede på i en stand på Dansk Selskab for Patientsikkerheds konference om patientsikkerhed i det sammenhængende sundhedsvæsen i Kolding den 7. oktober. Og senere sammen med udviklingssygeplejerske Diana Gaarskjær fra Skive kommune på en stand på KL’s Ældrekonference den 10. oktober – også i Kolding.

Læs om ‘Klar til samtalen’ hos Viden På Tværs.

Se rapporten her:

Find mere om