Dansk Selskab for Patientsikkerhed (herefter PS!) takker for muligheden for at afgive svar til høring over udkast til forslag om ændring af Sundhedsloven. Høringssvar er bygget op således, at der først er bemærkninger til Forslag til lov om ændring af Sundhedsloven og efterfølgende bemærkninger til bemærkninger til lovforslaget – Almindelige bemærkning.
PS! vil først og fremmest meget gerne anerkende, at loven bevares. Rapportering af utilsigtede hændelser og den læring, der kan trækkes ud af systematisk arbejde med utilsigtede hændelser betyder, at vi i Danmark har en unik læringskultur. Det giver os en mulighed for at arbejde med proaktiv læringskultur således, at der fortsat kan leveres høj kvalitet og høj sikkerhed for patienter i sundhedsvæsenet. Med bevarelsen af loven fastholder Danmark sin internationale anerkendelse for vores sanktionsfrie rapportering, som vi bliver beundret for og misundt internationalt. At personale i sundhedsvæsenet kan rapportere sanktionsfrit, er helt afgørende for, at vi kan videreudvikle læringskulturen, øge patientsikkerheden og sikre trivsel hos sundhedspersonale.
Forslag til lov om ændring af Sundhedsloven
7. I § 199, stk. 4, ændres »Rapportering om utilsigtede hændelser fra regionsrådet og kommunalbestyrelsen til Styrelsen for patientsikkerhed efter stk. 1 og regler fastsat i medfør af stk. 3« til: »Rapportering efter stk. 1 og regler fastsat i medfør af stk. 3 om utilsigtede hændelser fra regionsrådet og kommunalbestyrelsen til det regionsråd, der er udpeget efter stk. 1,«, og efter »patienten« indsættes: », sundhedspersoner, som indgår i en rapportering,«.
Denne tilføjelse er en velkommen skærpelse af anonymisering af personale, som har været involveret i en utilsigtet hændelse. PS! vil dog gerne påpege at personale, der leverer sundhedsydelser kan have andre faglige baggrunde end sundhedsfaglige fx pædagogiske personale i ældreplejen, i socialpsykiatrien osv. PS! anbefaler at ordet ”sundhedspersoner” erstattes med ”personale”.
Bemærkninger til lovforslaget – Almindelig bemærkning
Indledning:
I indledningen står det beskrevet, at indrapporteringer skal ske fra sundhedspersonale, patienter og pårørende på tværs af regioner, kommuner, almen praksis og apoteker m.v. PS! anbefaler, at UTH-ordningen udvides til også at omfatte statslige institutioner f.eks. fængsler. Udvidelsen skal sikre læring på tværs af sundhedsvæsenet og patientsikker behandling alle steder hvor, der leveres sundhedsydelser. I forhold til udvidelse af UTH-ordningen finder PS! det relevant, at der tages stilling til om og forhåbentlig hvordan, der skal rapporteres utilsigtede hændelser relateret til hjemmebehandling. Med hjemmebehandling f.eks. hospitalsbehandling i eget hjem som en ny arena bliver man også
nødt til at overveje, om hændelsessted er den korrekte måde at tænke i forhold til indrapportering. Hændelsessted er en traditionel måde at tænke sundhedsvæsen. Et forslag kunne være at sektorovergange kunne have sit eget rapporteringssted.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser – til nr. 2:
Det beskrives, at regionerne skal sikre, at alle interessenter skal inddrages, når det overordnede billede viser mønstre og tendenser i utilsigtede hændelse, hvor der burde være opmærksomhedspunkter. Det beskrives, at regionerne skal være national koordinator, der sikrer, at arbejdet med læring sker på tværs i sundhedsvæsenet. For PS! er det vigtigt at pointere, at alle interessenter skal inddrages, såvel før, under og efter, der ses mønstre og tendenser. Det er netop denne interessentinddragelse, som Faglig Forum har kunnet bidrage med hidtil. Det vil være hensigtsmæssigt at fremme en proaktiv patientsikkerhedskultur frem for en mere reaktiv patientsikkerhedskultur. Den proaktive patientsikkerhedskultur kan fremmes ved at inddrage alle parter systematisk. Fagligt Forum, eller tilsvarende, kunne lægges sammen med – eller tænkes ind i et tæt samarbejde med – en national risikomanagerfunktion og indgå i en governance-struktur, der har repræsentanter med driftsansvar og ledelseskompetence. Herved vil patientsikkerhed i højere grad knyttes an til ledelsessystemet og de politiske råd.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser – til nr. 3 og 4:
Styrelsen for Patientsikkerhed har på sin hjemmeside oprettet adgang til at indrapportere utilsigtede hændelser via rapporteringsskemaer, dels for sundhedspersoner, dels for patienter og pårørende. Det fremgår, at der er adgang til rapportering via Styrelsen for Patientsikkerheds hjemmeside for både patienter, pårørende og personale. Det fremgår ikke af lovforslaget, hvorvidt denne adgang fortsætter eller om adgangen bliver fra et andet sted. PS! anbefaler, at der forsat er et centralt sted, hvorfra der kan rapporteres. PS! anbefaler desuden at ordet ”rapportere” anvendes frem for ”indberette”. Der er ikke tale om indberetninger, men om at personale, borgere/patienter og pårørende kan meddele og oplyse en situation. Derfor vil det rette ordvalg fortsat være rapportering.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser – til nr.9:
Ophør af Fagligt Forum for Patientsikkerhed:
Fagligt Forum har i dag repræsentation af både regioner, kommuner og en række interessenter (inkl. patienter) i sundhedsvæsenet. De kommunale repræsentanter er udpeget, så de repræsenterer kommunerne i en region. Gennem Fagligt Forum kan alle interessenter rejse problemstillinger af vigtighed for patientsikkerheden i Danmark. Det kan være mønstre i UTH som ses lokalt, ny identificeret risici som endnu ikke er slået igennem i UTH og gensidig orientering, som bidrager til hurtigere spredning. Dette vil også være hensigtsmæssigt under den kommende reform, hvor ukendte patientsikkerhedsrisici kan opstå som følge af nye samarbejdsflader og nye patientovergange. PS! anbefaler, at der fastholdes et Fagligt Forum, som kan varetage den hidtidig funktion, der bidrager til læringsindsatsen, jf. ovenfor.
Læringsindsatsen:
Læringsindsatsen fra Styrelsen for Patientsikkerhed foregår i dag i høj grad som vidensformidling via STPS.dk, som er et centralt sted for alle aktører i sundhedsvæsenet (kommuner, almen praksis, hospitaler, private aktører, patienter og pårørende). Flytning af læringsindsatsen fra Styrelsen for Patientsikkerhed er positiv, da det understreger skelnen mellem det lærende og det sanktionerende system. Samtidig vil det være af stor værdi at formidling af information, som en del af læringsindsatsen, forsat fastholdes et centralt sted med naturlig og intuitiv adgang for alle aktører.
I forhold til adgang vil PS! gerne påpege vigtigheden af, at der skal sikres adgang til anonymiserede data, som tredjeparter kan anvende til at understøtte arbejdet med patientsikkerhed, herunder i undervisning og forskning. Dette skal sikres i lovgivningen.
Helt væsentligt er det også, at der udvikles en national risikomanagerfunktion, som dels kan formidle risici for patienter og medarbejdere, dels kan arbejde proaktivt med de nye tendenser, som kan forudses og dermed mitigeres. Det foreslås, at dette fremgår af lovarbejdet og lovgivningen.
Dansk Selskab for Patientsikkerhed
30. januar 2025