Hvem har set til mig i dag?

Projektet iAware har til formål at skabe øget tryghed og trivsel for både patienter og personale gennem et bedre digitalt overblik over eksempelvis de daglige rutiner i plejearbejdet. Et vigtigt element er inddragelse af netop personale og patienter, og indsigter herfra er nu publiceret i et Proof of Concept.

Tre kvinder i hvide sygeplejerskeuniformer sidder ved et bord. Der ligger papirer foran dem, og de ser ud til at være i samtale.
Medarbejdere fra to afdelinger på Bispebjerg Hospital har deltaget i udviklingen af iAware, bl.a. ved at deltage i workshops som her.

I takt med at sundhedspersonale på moderne supersygehuse skal holde øje med flere patienter på ensengsstuer, går der længere mellem, at patienterne er i kontakt med personale. Det betyder, at patienter kan føle sig oversete og utrygge, samtidig med at fald eller pludselig alvorlig forværring opdages senere, end hvis der havde været flere på stuen.

Kan teknologi bidrage til at fjerne væggene mellem patienter og sundhedspersonale og fremme gensidig opmærksomhed, så trygheden og trivslen øges for begge parter?

Det er det, innovationsprojektet iAware undersøger.

Teknologien skal understøtte menneskelig kontakt og omsorg

Projektet er kun halvvejs, men et såkaldt Proof of Concept er nu publiceret, der beskriver metoden og vigtige indsigter fra personale, patienter og pårørende.

– Med iAware ønsker vi at bruge teknologien på en måde, hvor vi får en grundig forståelse af plejearbejdet. Patienters oplevelse af daglige rutiner og det at have en døgnrytme er meget vigtig for deres tryghed og trivsel. Det kan endda forebygge alvorlige tilstande som delir. Så den information, der kan gives på en skærm, skal afpasses, både ud fra personalets faglige viden og ud fra de forhold, som pårørende og patienterne peger på som afgørende. Derfor har det været vigtigt at inddrage personale, men også patienter og pårørende undervejs, så vi er sikre på, at vi rammer rigtigt i forhold til deres behov, siger Naja Holten Møller, der er lektor på Datalogisk Institut ved Københavns Universitet, som er ansvarlig for denne del af projektet.

Oplevelsen af tryghed hjælpes eksempelvis på vej, når patienter og pårørende også har overblik over daglige rutiner som vagtskifte, og ikke kun personalet. Eller de ved, at der har været nogen og se til dem.   

Hvad er et Proof of Concept?
Et Proof of Concept (PoC) kan bruges til at efterprøve, udvikle og modne en idé eller et koncept og vise, om det har reel, praktisk potentiale. Det demonstrer, hvorvidt et koncept er levedygtigt og viser en prototype for, hvordan konceptet potentielt kan eksekveres.

Der er typisk forskel på, hvordan et PoC anvendes. I medicinalbranchen er formålet med et PoC klinisk evidens, mens teknologibranchen vil anvende et PoC med det formål at teste konkret brug. iAware anvender en PoC-tilgang, der muliggør løbende evaluering af projektets løsninger i forhold til centrale designkriterier. Modsat andre PoC’er, som ofte udføres som kontrollerede laboratoriestudier, er iAware baseret på Participatory Design, dvs. samskabelse med medarbejdere og patienter.

Den brugerinddragende tilgang bidrager til at identificere centrale erfaringer og dilemmaer, som kaster lys over plejearbejdets kompleksitet i konteksten af iAware, hvilket kan være afgørende for, om en ny teknologi bliver en succes.

I praksis betyder det, at medarbejdere, patienter og pårørende indtil videre har deltaget i hele designprocessen af iAware: fra identifikation af vigtige scenarier i plejearbejdet til udvikling af forskningsprototyper.

Gensidig opmærksomhed skaber tryghed og trivsel

Omdrejningspunktet for den gensidige opmærksomhed er en skærm på patienternes stuer. På den er det meningen, at patienten skal kunne lave differentierede kald, så personalet med det samme kan se, om der er brug for fx saft (og tage det med på vejen), eller om det er mere akut.

Patienten skal også kunne se forskellige oplysninger, som kan være relevante og bidrage til at skabe tryghed – hvad det helt præcist består i, har personalet været med til at udvikle på workshops.

Funktionerne har fx handlet om mobilisering, skema for dagen, stuegang, observation af patienten, kapacitet og patientkald.

– Personale, patienter og pårørende har både været med til at prioritere vigtigheden af de forskellige typer af information, men også angivet hvor realistisk det er i praksis. Der er fx ingen tvivl om, at mange patienter gerne vil vide, hvornår dagens stuegang er, men realiteten er, at tidspunktet ofte vil ændre sig, og så kan den information i stedet give anledning til frustration. Det er noget af det, vi har arbejdet på i fællesskab med personalet: Hvad kan vi så fortælle, der stadig bidrager til at give patienten overblik over dagens program?, siger Naja Holten Møller.

Prototype klar til afprøvning

Det udviklede Proof of Concept er beslutningsgrundlag for det videre arbejde med at udvikle iAware til en egentlig patientskærm og applikation på medarbejdernes mobiltelefoner (eller Zebraer).

Dermed er projektet klar til næste fase, hvor den producerede viden skal omdannes til en prototype, der kan afprøves på de to afdelinger på Bispebjerg Hospital, der medvirker i projektet.

– Det er helt afgørende, at prototypen er udviklet i samarbejde med patienter, pårørende og personale, og at de også er med til afprøvningen. På den måde sikrer vi, at vi får udviklet en løsning, der understøtter deres arbejdsgange og behov i stedet for at skabe nye, siger PS!-direktør Inge Kristensen.

Konsortiet bag iAware-projektet består af Bispebjerg Hospital, Datalogisk Institut ved Københavns Universitet, Systematic, PowerNet og Dansk Selskab for Patientsikkerhed.

Projektet er støttet med ni millioner kroner fra Innovationsfonden.

Læs mere om projektet og hent Proof of Concept her