Fysiske og kommunikative forhold er vigtige faktorer ved overlevering af information mellem læger ved vagtskifte. Det viser et sociologisk studie gennemført på tre Veteran Affairs hospitaler i USA. Hvor rapporten ved vagtskifte typisk opfattes som en simpel videregivelse af information, viser studiet, at overleveringen er langt mere kompleks. Undersøgelsen bygger på analyse af 64 videooptagelser af overleveringssituationer og efterfølgende interview med de involverede læger.
Undersøgelsen viste blandt andet, at selv om lægerne foretrækker, at overleveringen foregår på et roligt sted, skete det kun i 16 % af tilfældene. I 28 % af de observerede situationer forekom betydelige afbrydelser. Undersøgelsen fokuserer på, hvordan både afsender og modtager strukturerer deres information, og konklusionen er, at uddannelse i kommunikation potentielt kan reducere fejl, der opstår i overleveringsprocessen (1).
I en tidligere artikel har samme forskergruppe interviewet 35 yngre læger og kortlagt, i hvilken grad de har modtaget uddannelse i, hvordan de mest sikkert overleverer informationer ved vagtskifte. En del af lægerne har fået undervisning i overlevering enten på studiet eller ved senere kurser. Men mange af de interviewede mente, at de kun var delvist forberedte til at udføre overleveringen i praksis. Praksisbaseret træning blev identificeret som den bedste metode til opgradering af kompetencerne (2).
I to andre artikler har forskergruppen identificeret en række faktorer, der har betydning for overleveringssituationen, fx kognitive faktorer, den modtagende læges erfaringsgrad, typen af vagtskifte (dag-nat, nat-dag), og patienternes tilstand – jo dårligere patienter – jo mere detaljeret rapport (3,4)
Fagligt Nyt om patientsikkerhed er et nyhedsbrev, der udgives af PS!, og som udkommer ca. 6 gange årligt. Det formidler nyt om de seneste nationale og internationale forskningsresultater, begivenheder, trends og meninger inden for patientsikkerhed.
Tilmeld dig Fagligt Nyt
1. Rattray, Nicholas & Flanagan, Mindy & Militello, Laura & Barach, Paul & Frankel, Richard. (2021). The Art of Effective Handoff Communication Among Medical and Surgery Residents. Journal of Cognitive Engineering and Decision Making. 155534342110182. 10.1177/15553434211018296.
https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/15553434211018296
2. Rattray, Nicholas & Ebright, Patricia & Flanagan, Mindy & Militello, Laura & Barach, Paul & Franks, Zamal & Rehman, Shakaib & Gordon, Howard & Frankel, Richard. (2018). Content counts, but context makes the difference in developing expertise: a qualitative study of how residents learn end of shift handoffs. BMC Medical Education. 18. 10.1186/s12909-018-1350-8.
https://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-018-1350-8
3. Rattray NA, Flanagan ME, Militello LG, Barach P, Franks Z, Ebright P, Rehman SU, Gordon HS, Frankel RM. “Do You Know What I Know?”: How Communication Norms and Recipient Design Shape the Content and Effectiveness of Patient Handoffs. J Gen Intern Med. 2019 Feb;34(2):264-271. doi: 10.1007/s11606-018-4755-5. Epub 2018 Dec 10. PMID: 30535752; PMCID: PMC6374251.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30535752/
4. Militello, Laura & Rattray, Nicholas & Flanagan, Mindy & Franks, Zamal & Rehman, Shakaib & Gordon, Howard & Barach, Paul & Frankel, Richard. (2018). “Workin’ on Our Night Moves”: How Residents Prepare for Shift Handoffs. The Joint Commission Journal on Quality and Patient Safety. 44. 10.1016/j.jcjq.2018.02.005.
https://www.jointcommissionjournal.com/article/S1553-7250(17)30453-1/abstract