Sundhedsvæsenet har brug for radikal hjælp
Velfærdsstaten og herunder sundhedsvæsenet er designet i en anden tid og systemerne er forældede og ineffektive, skriver den britiske forfatter og samfundsforsker Hilary Cottam i bogen ”Radikal Hjælp”.
Velfærdsstaten og herunder sundhedsvæsenet er designet i en anden tid og systemerne er forældede og ineffektive, skriver den britiske forfatter og samfundsforsker Hilary Cottam i bogen ”Radikal Hjælp”.
Trods teknologiske fremskridt, forbedrede og strømlinede arbejdsgange og et større ledelsesfokus på patientsikkerhed, er sundhedsvæsenet stadig grundlæggende usikkert
Hvordan vi skaber større patientsikkerhed, spreder PS! budskaber om på Folkemødet 2024. PS! har samlet prominente aktører inden for sundhedsområdet til at debattere patientens ansvar i mødet med sundhedsvæsenet og betydningen af restordre på medicin.
Vores nuværende velfærdssystem vakler. Det er designet i en anden tid, og det er ikke nok med diverse tilpasninger. Der er brug for en revolution, og den skal bygge på menneskelige relationer. Det mener britiske Hilary Cottam, social iværksætter og forfatter til bogen ’Radikal hjælp’. Hun er keynote-taler på konferencen…
Traditionen tro deltog det danske sundhedsvæsen i den internationale Hvad er vigtigt for dig?-dag. PS! har som aldrig før mærket en så stor tilslutning til dagen. Se opslag fra kolleger, og læs hvordan PS! markerede dagen.
Du har nu mulighed for at indstille kandidater til Patientsikkerhedsprisen 2024, der i år gives til en person, afdeling eller organisation, der har arbejdet med at inddrage patienter og borgere for at opnå større diagnosesikkerhed.
Sundhedsstrukturkommissionens rapport kommer nok med i strandtasken, men hvilke podcasts og publikationer skal ellers med, hvis man interesserer sig for at forbedre sundheds- og ældreområdet? Inge Kristensen kommer med sit bud.
Hos Gastroenheden på Amager og Hvidovre Hospital ønsker de at skabe en kultur, hvor det, der betyder noget for patienten, er i centrum. Den kultur skaber de med inspiration fra Hvad er vigtig for dig?-tilgangen bl.a. ved at stille det nøjagtigt samme spørgsmål til alle patienter i velkomstsamtalerne.
Sundhedsvæsenet er ikke indrettet til at møde den sårbare patient på patientens præmisser. Den sårbare patient skal lære at begå sig i sundhedsvæsenet, men det burde være omvendt, mener Lise Christiansen, der betragter sig selv som en sårbar patient.
Borgerne skal tage en aktiv del i deres forløb i sundhedsvæsenet, da dét at konsultere en læge eller sundhedsperson består i et samarbejde for at komme frem til den rigtige diagnose og behandling. Ny guide hjælper borgere til at forberede sig, tage ordet og følge op, så de får et…