Debat: Det er vel ikke meningen, at ældrereformen kun skal være for dem der ikke fejler noget?
Det er svært at se ældreområdet uden også at se på sundhedsfaglighed, skriver direktør for Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Inge Kristensen.
Det er svært at se ældreområdet uden også at se på sundhedsfaglighed, skriver direktør for Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Inge Kristensen.
Rapporteringen af utilsigtede hændelser på botilbud og midlertidige pladser kunne være bedre. Læring af utilsigtede hændelser er en forudsætning for at skabe borgersikkerhed, så derfor er det vigtigt, at fejl og skader bliver rapporteret. Botilbuddet Skelbakken fortæller, hvordan de arbejder med at få rapporteret utilsigtede hændelser.
Størstedelen af utilsigtede hændelser på botilbud og midlertidige pladser skyldes medicineringsfejl, og det er der flere årsager til. Hvorfor det forholder sig sådan, giver Botilbuddet Skovbakken og Egebo Midlertidige Pladser i Middelfart Kommune deres bud på.
Fra 1. marts 2024 kan hele sundhedsvæsenet samlerapportere utilsigtede hændelser med infektion, medicinadministration, medicindispensering og fald.
Utilsigtede hændelser er et værn mod at forebygge, at andre fejl sker, mod forråelse og for en åben kultur, hvor den enkelte ikke skal stå alene og tage ansvar for at vores organisationer ikke fungerer optimalt.
Hvis vi vil styrke læringen fra patientklager, er det ikke nok med nye retningslinjer. Langt mere effektivt vil det være, hvis data fra patientklagerne udnyttes bedre
En ny metode til at kategorisere patientklager bliver et integreret element i patientsikkerhedsarbejdet på OUH for fremtiden. Interview med lægelig direktør Bjarne Dahler-Eriksen.
Healthcare Complaint Analysis Tool (HCAT) kategoriserer patientklager og giver mulighed for læring – ikke bare fra enkeltsager, men på tværs af mange sager
Patientklager kan ofte håndteres og løses lokalt ved åbenhed, dialog og anerkendelse af patientens oplevelser. Men det er også nødvendigt at anvende viden regelmæssigt og på tværs af klager, mener australske forskere
Nyhedsbrevet Fagligt Nyt relanceres og har denne gang tema om patientklager, og hvordan viden fra patientklager mest effektivt anvendes til at skabe forbedringer i sundhedsvæsenet.