Et nyt dansk fellowprogram i forbedringskundskab og -ledelse ser nu dagens lys. Programmet er udviklet i samarbejde mellem PS! og med inspiration fra det skotske fellowship fra NHS Education, Scotland, og skal imødegå sundhedsvæsenets udfordringer.
Sundhedsreform, nye behandlingsmuligheder, flere ældre og mangel på arbejdskraft i alle faggrupper stiller nye krav, mens behovet for at skabe et mere bæredygtigt arbejdsliv for medarbejderne vokser.
– Opgaverne er mange og står lige for. Vi ved, hvad der skal laves. Men hvordan når vi i mål? Den nødvendige kundskab og kompetencer i forbedringsledelse skal styrkes i det danske sundhedsvæsen. Hvis vi skal løse udfordringerne, er vi nødt til at accelerere arbejdet med forenkling og forbedring af kvalitet. Implementering skal foregå systematisk og i dybden, på tværs af sektorer og på tværs af fagligheder, siger Inge Kristensen, direktør i PS!.
Programmet er designet, så deltagerne lærer, mens de skaber reelle forbedringer i deres klinik.
Inge Kristensen, direktør, PS!
Læs om Det danske fellowprogram i forbedringskundskab og -ledelse
Solide internationale og nationale erfaringer
Fellowprogrammet bygger på erfaringer fra det anerkendte Scottish Quality and Safety Fellowship, hvor danske deltagere siden 2014 har hentet værdifuld læring. Det danske fellowprogram giver mulighed for at uddanne flere, fordi det foregår i Danmark, men stadig med et stærkt internationalt udsyn.
Programmet står også på skuldrene af gode danske erfaringer. PS! har uddannet mere end 50 fellows til Nyt Aalborg Universitetssygehus fra 2015-2023 og tæt på 1000 forbedringsagenter siden 2013.
I begge programmer har deltagerne med deres nye kompetencer gennemført forbedringsarbejde, der har bidraget med værdi til patienter og organisation.
Læs også: “Danske sundhedsprofessionelle begejstrede for fellowshipprogram”
Forbedringer for borgere og medarbejdere
Formålet med programmet er at give deltagerne stærke kompetencer i at lede forbedringsarbejde – fra idé og planlægning til implementering og måling af resultater.
– Vi har brug for ledere, der ikke blot kontrollerer kvalitet, men som aktivt forbedrer den – med data, indsigt og engagement. Fellowprogrammet er en investering i den kliniske ledelses evne til at skabe forbedringer, der mærkes af både patienter og borgere og medarbejdere, siger Inge Kristensen.
Programmet skal ikke kun styrke kvaliteten i patientbehandlingen – men også arbejdsglæden blandt medarbejdere.
– Forbedringsarbejde handler i sidste ende om mennesker – både patienter og borgere og ansatte. Når vi lykkes med at skabe bedre processer og arbejdsgange, skaber vi også bedre arbejdsdage, slår hun fast.
Læring helt tæt på praksis
Deltagerne opnår en dybdegående forståelse for og praktiske kompetencer i at drive målrettede forbedringer i sundhedsvæsenet. Fellows lærer at identificere og afklare kvalitetsproblemer, så indsatsen retter sig mod reelle udfordringer.
Hver fellow gennemfører et forbedringsprojekt fra egen praksis, der både bidrager til egen udvikling og til konkrete resultater i organisationen.
– Vi ved, at forbedringsarbejde lykkes bedst, når det tager udgangspunkt i den virkelighed, medarbejdere og ledere står i hver dag. Derfor er programmet designet, så deltagerne lærer, mens de skaber reelle forbedringer i deres klinik, siger Inge Kristensen.
Vi bringer den bedste internationale viden hjem til Danmark og omsætter den til vores egen kontekst.
Inge Kristensen, direktør, PS!
Internationalt udsyn – lokal forankring
Fellowprogrammet trækker på ekspertise fra både danske og internationale undervisere med ekspertviden og erfaring inden for deres felt.
Deltagerne får indsigt i internationale best practices og møder organisationer, der har opnået enestående resultater inden for kvalitet og patientsikkerhed – herunder Institute for Healthcare Improvement (IHI), NHS England og King’s Fund.
– Med PS!’ stærke internationale netværk bringer vi den bedste internationale viden hjem til Danmark og omsætter den til vores egen kontekst, fortæller Inge Kristensen.
Drivkraften bag forbedringer i klinikken
Programmet styrker deltagernes evne til at omsætte populationsansvar til konkrete handlinger og til at lede forbedringsarbejdets tre centrale dimensioner: kvalitetsplanlægning, kvalitetsforbedring og kvalitetsovervågning. Arbejdet understøttes af en solid datadrevet tilgang for at sikre løbende læring og stabil kvalitet.
Gennem brug af en bred vifte af metoder og redskaber lærer fellows at udvikle, afprøve og implementere forbedringer med udgangspunkt i patienter og borgeres behov, de tilgængelige ressourcer og en prioritering af de mest effektfulde indsatser.
Derudover opnår deltagerne kompetencer i at coache og motivere teams til forandring ved hjælp af forståelse for adfærdspsykologi og nudging.
Om Det danske fellowprogram i forbedringskundskab og -ledelse
– problemafklare: gennemføre foranalyse af et potentielt kvalitetsproblem, bl.a. ved at udarbejde en baseline, at sætte klare og ambitiøse mål, så forbedringsarbejdet løser rigtige problemer
– omsætte populationsansvar til konkrete handlinger
– lede og gennemføre forbedringsarbejdets tre dimensioner: kvalitetsplanlægning, -forbedring og -overvågning gennem en palet af forbedringsmetoder og -redskaber udvikles, afprøves og implementeres forbedringer, der tager højde for patienternes behov, fokus på ressourcer og potentiale samt prioritering af indsatser
– coache i forbedringsarbejde for at skabe motivation og engagement i teams gennem nudging og psykologi
– inddrage patienter, borgere og pårørende aktivt
– arbejde datadrevet med Statistisk Proces Kontrol (SPC) herunder udvikling af indikatorer, indsamling, præsentation og analyse af data.
– international konference til forståelse af kvalitet og forbedring i et internationalt perspektiv, hvor internationale kræfter deler viden og erfaringer med enestående resultater indenfor kvalitet og patientsikkerhed
– 4 x 2 dages internater i Danmark, hvor underviserne vil være de bedste internationale forbedringseksperter med ekspertviden og erfaring inden for hver deres felt bl.a. fra Institute for Healthcare Improvement (IHI), NHS England, Scotland og Wales og King’s Fund
– eget forbedringsprojekt med afprøvninger og forbedringsteams i praksis for at understøtte personlig læring og skabe konkrete forbedringer
– coaching og vejledning fra eksperter gennem 5 coachingseancer og feedback på fremdriftsrapporter
– netværk med nationale og internationale undervisere samt sparring gennem dialoger og refleksioner blandt fellows på programmet.
