Patientinventering kan være en nøgle til vellykkede omstruktureringer

Patientinventering er et vigtigt redskab til at kortlægge et område i sundhedssektoren – og kan med fordel anvendes, når man i forbindelse med sundhedsreformen skal se på arbejdsgange og strukturer på tværs af sektorer. Patientinventering spillede også en nøglerolle, da PS! i samarbejde med VIVE foretog en kortlægning af psykiatriområdet.

Dansk Selskab for Patientsikkerhed bidrog blandt andet med patientinventering under kortlægningen af psykiatrien. Rapporten, som blev udarbejdet i samarbejde med VIVE, udkom i april 2025.

Regeringen har afsat samlet 4,3 milliarder kroner ekstra til psykiatriområdet på tværs af sektorer frem mod 2030. Det er en anledning til at se nærmere på, hvordan man opnår den mest hensigtsmæssige udnyttelse af kapacitet og ressourcer i forskellige dele af systemet.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet har derfor bedt VIVE og Dansk Selskab for Patientsikkerhed (PS!) om at foretage en kortlægning af psykiatrien. Rapporten er nu offentliggjort og viser et forbedringspotentiale af kapacitetsudnyttelse samt samarbejder og arbejdsgange internt såvel som på tværs af regioner og kommuner.

– Hos PS! hilser vi det øgede fokus på psykiatrien velkommen. Det er glædeligt, at psykiatrien tilføres midler, men der er også et behov for, at området styrkes organisatorisk, og her kan patientinventering være et godt bidrag. Vi er glade for, at vi i samarbejde med VIVE kan bidrage til en kortlægning af området, og med vores viden inden for forbedringsarbejde og erfarings- og dataindsamling kan være med til at pege på potentielle indsatsområder, siger PS!-direktør Inge Kristensen.

Rette sted – rette tidspunkt – rette forløb

PS! har blandt andet bidraget til kortlægningen ved at gennemføre patientinventering på et sengeafsnit og en ambulant enhed i hver af de 5 regioner – altså 10 afdelinger i alt.

En patientinventering er et auditredskab, der undersøger kapacitets- og ressourceudnyttelse ved at afdække, om patienten befinder sig på det rette sted på det rette tidspunkt med det rette forløb. Patientinventering giver et øjebliksbillede af en klinisk enhed på en given dag og bruges blandt andet til at identificere flaskehalse, spild og forsinkelser i patientforløb.

Med udgangspunkt i medarbejdernes og ledernes synspunkter afdækkes de flaskehalse og barrierer, der kan opstå i patientforløb internt i behandlingspsykiatrien og i det tværgående samarbejde. Metoden er eksplorativ og identificerer mønstre og tendenser, der kan forbedre patientforløb og ressourceudnyttelse.

Hos PS! hilser vi det øgede fokus på psykiatrien velkommen. Det er glædeligt, at psykiatrien tilføres midler, men der er også et behov for, at området styrkes organisatorisk, og her kan patientinventering være et godt bidrag.

Inge Kristensen, direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed
Hvad er patientinventering?
Kapacitets- og ressourceudnyttelse
Metoden er eksplorativ og undersøger kapacitets- og ressourceudnyttelse i behandlingspsykiatrien fra et systemisk perspektiv. Dette perspektiv ser på helheden i patientforløb og fokuserer på, hvordan ressourcer som personale, tid og kapacitet udnyttes inden for det eksisterende system.

Rette patient på rette sted på rette tidspunkt
Formålet med metoden er at afdække, om den rette patient befinder sig på det rette sted på det rette tidspunkt. Dette indebærer en vurdering af, om patienten modtager den mest hensigtsmæssige behandling eller indsats i forhold til sit behov.

Flaskehalse, spild og forsinkelser
Metoden identificerer flaskehalse, spild og forsinkelser i patientforløb. Dette kan omfatte alt fra unødige ventetider og indlæggelser til ineffektiv ressourceudnyttelse og kan afdække potentielle forbedringsområder, der kan optimere behandling, kapacitets- og ressourceudnyttelse samt reducere spild.

Et øjebliksbillede
Det er en auditmetode*, der giver et øjebliksbillede af kapacitetsudnyttelsen ved at undersøge en given stikprøve på et specifikt sted og tidspunkt. Denne metode sikrer, at resultaterne er målrettede og relevante i forhold til den kontekst, der undersøges, og giver samtidig en systematisk vurdering af kapaciteten.

Baseret på Waste Identification Tool
Analyseredskabet er udviklet og tilpasset baseret på Waste Identification Tool (Resar et al., 2011), som er designet til at identificere og reducere spild i processer. Dette værktøj er blevet justeret for at passe til psykiatriens kontekst og de særlige udfordringer, som findes her.

Frontpersonalets vurdering
Inventeringen er foretaget fra et internt regionalt perspektiv og på baggrund af det kliniske frontpersonales vurdering af spild og uhensigtsmæssigheder. Andre typer af medarbejdere kunne have set eller svaret anderledes. Holdninger og tolkninger er udtryk for informanternes referenceramme og vidensgrundlag.

Kilde: Dansk Selskab for Patientsikkerhed. Se desuden Resar, R. K., Griffin, F. A., Kabcenell, A. & Bones, C. (2011). Hospital inpatient waste identification tool. IHI Innovation Series white paper. Cambridge, MA: Institute for Healthcare Improvement.
Note*: Metode og stikprøve beskrives i rapportens metodeafsnit, Kapitel 6.3

En god og yderst relevant metode

I kortlægningen af psykiatrien viser patientinventeringen fra de 5 sengeafsnit blandt andet, at 54 % var i rette seng til rette tid, 28 % var i rette seng, men med forlænget indlæggelsestid, og 18 % var ikke placeret i rette seng.

Patientinventeringen i ambulatorierne viser, at der i 77 % af de ambulante forløb var tale om den rette patient i rette forløb og til rette tid og uden spild, mens 12 % blev registreret med spild for sygehus, særligt grundet patientudeblivelser, og 10 % med spild for både patienten og sygehuset.

Ovenstående tal er et udtryk for, hvordan formålet med patientinventering kommer til udtryk; at afdække om patienten befinder sig på det rette sted på det rette tidspunkt. Den giver altså et øjebliksbillede af, hvordan kapaciteten udnyttes på det pågældende sengeafsnit eller den ambulante enhed. Det identificerede spild udspringer af komplekse og sammensatte årsagssammenhænge. For en dybere forståelse af dette henvises til rapporten.

– Patientinventering er en god og relevant metode til at lave nedslag og underbygge helheden i et patientforløb, når man skal se på, hvordan ressourcerne udnyttes i et eksisterende system eller organisation. Metoden er meget relevant – især nu og i den kommende tid, hvor vi i endnu højere grad skal se på tværs af sektorer. Der kan den med fordel anvendes, og det bistår Dansk Selskab for Patientsikkerhed gerne med, siger Inge Kristensen.

Patientinventering er en god og relevant metode til at lave nedslag og underbygge helheden i et patientforløb, når man skal se på, hvordan ressourcerne udnyttes i et eksisterende system eller organisation.

Inge Kristensen, direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed

Pointer fra kortlægningen:

  • Komplekse organisatoriske landskaber med store forskelle imellem regionerne.
  • Øget specialisering i de behandlingspsykiatriske afdelinger og vækst i tværfaglige teams.
  • Mange samarbejdspartnere i socialpsykiatrien.
  • Betydeligt forbedringspotentiale på de undersøgte enheder i behandlingspsykiatrien.
  • Patienter med høj bio-psyko-social kompleksitet er i særlig risiko for uhensigtsmæssige og forlængede forløb.
  • Flere drivkræfter og årsager til uhensigtsmæssig drift og spild set fra behandlingspsykiatrien.
  • Oplevelse af usammenhængende forløb og uhensigtsmæssig ressourceudnyttelse set fra fagprofessionelle i socialpsykiatrien.

Kortlægningen giver anledning til at samle forskellige forslag og vurderinger på 5 indsatsområder:

  • Indsatser, der styrker kapaciteten inden for de forskellige afdelinger.
  • Indsatser omkring samarbejdsaftaler og -fora, der ikke kræver ny ressourcetilførsel.
  • Indsatser omkring nye tilbud eller anden fordeling af ansvar, der ikke kræver ændret lovgivning, men kan kræve omfordeling af økonomi eller organisering.
  • Ændringer i incitamentsstrukturer eller organisatoriske strukturer.
  • Indsatser omkring ansvars- og opgavefordeling, der kræver lovændring, fx i udmøntning af rettigheder og tildeling af beføjelser.

Download og læs rapporten hos VIVE

Patientinventering er en af de ydelser, som PS! kan bidrage med for eksempel i forbindelse med kortlægning i sundsvæsenet.

Læs om selskabets ydelser under PS!mprove her

Find mere om