Nye relationer til patienterne er næste skridt på forbedringsrejsen

Se videoer fra læringsseminar 10 for de 5 sygehuse fra Patientsikkert Sygehus.

Hospitalsdirektør Bente Ourø Rørth, Nordsjællands Hospital, ved Patientsikkert Sygehus – Læringsseminar 10.

I højere grad at lytte til, at involvere og at samarbejde med patienter og borgere. Det er ambitionen på de fem sygehuse, der deltog i Patientsikkert Sygehus 2010-2013. De fem sygehuse har holdt kontakt og dannet et netværk, som er blevet vedligeholdt og udbygget siden afslutningen af selve projektperioden for tre år siden. Blandt andet afholder sygehusene i fællesskab et stort læringsseminar en gang om året.

Tirsdag den 15. november mødtes 220 ledere og medarbejdere fra de fem sygehuse til Læringsseminar 10, hvor overskriften var ”Vi vil være de bedste til at blive bedre”. Sygehusene har siden 2010 arbejdet med forbedringsmetoder og har efterhånden fået forbedringstankegangen og -kulturen bredt ud i organisationerne.

For at komme videre med forbedringerne, er det nu tid at trække på patienternes input og ressourcer. Det var den overordnede konklusion, da repræsentanter for de fem sygehusledelser indledte seminaret med at præsentere deres seneste resultater.

Se video med de fem præsentationer:

”Alle fem sygehuse har fået forbedringskulturen integreret i det daglige arbejde. Nu skal vi til at udvikle en kultur, hvor patienterne bliver en større samarbejdspartner. En kultur, hvor patienterne reelt involveres, sådan at de bliver i stand til at træffe vigtige valg omkring deres egne forløb. Det er en stor udfordring, som vi foreløbig står lidt nølende overfor. Hvordan får vi skabt den nye relation til patienterne?”, siger hospitalsdirektør Bente Ourø Rørth, Nordsjællands Hospital.

Det nødvendigt at tage udfordringen op for at komme videre, mener hun: ”Det vil medføre øget patientsikkerhed, men også en større patienttilfredshed og i en økonomisk gevinst, fordi vi bruger ressourcerne der, hvor patienterne har mest behov.”

Formiddagens internationale oplægsholder kom med nogle bud på, hvordan fremtidens forbedringsarbejde kan organiseres. Tom Downes, speciallæge i geriatri og kvalitetschef ved Sheffield Teaching Hospital fortalte, hvordan man arbejder med forbedringer på det britiske hospital.  Hans pointe var, at excellent behandling og pleje ikke kan besluttes ovenfra, men er noget, der gror frem blandt frontlinjepersonale og patienter, når de gives de rette redskaber og betingelser. Tom Downes præsenterede metoden Big Room, der giver rammer for forbedringsarbejdet i organisationen.

Se Tom Downes præsentation: 

To læringsnetværk er sat i gang

De fem sygehuse har besluttet at udvide deres samarbejde ved at nedsætte to læringsnetværk, der skal arbejde med helt konkrete problemstillinger. Overskrifterne for de to netværk er ”korrekt behandling og forebyggelse af hospitalserhvervede pneumonier” og ”mortalitetsreviewsystemer”. Ved læringsseminaret var der indledende møder i begge de to netværk. Formålet med netværkene er primært gensidig inspiration og læring, mens der ikke er ambitioner om at finde fælles løsninger for de fem sygehuse.

Som afslutning på dagen hørte deltagerne læge, ph.d. Line Toft Tengberg, der arbejder for at forbedre resultaterne i forbindelse med akutte, høj-risiko abdominalkirurgiske (AHA) indgreb. Dødeligheden ved disse operationer er høj. Ifølge Line Toft Tengberg også for høj. Sammen med en række kolleger inden for anæstesi og kirurgi har hun udviklet og afprøvet et ”bundle”, som skal optimere den perioperative behandling og pleje af patienterne. Ved projektet, der blev gennemført på Hvidovre Hospital, lykkedes det at reducere 30-dages dødeligheden fra ca. 20 % til ca. 15 %.

Se Line Toft Tengbergs præsentation:

De fem sygehuse præsenterede desuden resultater via en række postere, der blev præsenteret ved en session.

Se posterpræsentationen: