Sundhedsvæsenet skal træde i karakter, når det begår fejl

Når sundhedsvæsenet begår fejl, skal ledelsen træde i karakter og kommunikere med medierne på en måde, der hænger sammen med de flotte hensigtserklæringer om indlevelse og lydhørhed. Sådan skriver journalist og kommunikationschef Frits Bredal i en kommentar i Altinget

”Medfølelse. Indlevelse. Inddragelse. Åbenhed. Lydhørhed. Tryghed. Nærhed.

Der er nærmest ingen grænser for, hvor ofte det danske sundhedsvæsen bruger disse plusord til at reklamere for sig selv. Og til at understrege, at det er borgernes, brugernes, patienternes sundhedsvæsen. Det vrimler med humanistiske hensigtserklæringer på diverse hjemmesider, der skrives lange artikler om ”at lytte til patienten” i de sundhedsfaglige publikationer, og der tales om det ved alle seminarer og konferencer. Det er godt. Men man kan ofte undre sig over, hvor al den empati og vilje til indlevelse pludselig bliver af, når det danske sundhedsvæsen skal forholde sig til de fejl, som desværre uvilkårligt bliver begået, når mennesker arbejder”, skriver Frits Bredal i Altinget.

Læs hele kommentaren på Altingets hjemmeside