En analyse gennemført ved Harvard University School of Public Health vurderer effekten af forskellige strategier, der benyttes til at øge kvaliteten af sundhedsydelser. Man har vurderet træning af personalet, forskellige former for supervision samt kvalitetsarbejde, der foregår i formelle eller uformelle teams (”group problem solving”).
Mens både træning og supervision hurtigt mister effekten, har ”group problem solving” potentiale til at øge effekten med tiden. Træning kombineret med ”group problem solving” havde størst effekt på sigt.
Analysen er gennemført på sundhedssystemer i lav- og middelindkomstlande.
Fagligt Nyt om patientsikkerhed er et nyhedsbrev, der udgives af PS!, og som udkommer ca. 6 gange årligt. Det formidler nyt om de seneste nationale og internationale forskningsresultater, begivenheder, trends og meninger inden for patientsikkerhed.
Tilmeld dig Fagligt Nyt
Arsenault C, Rowe SY, Ross-Degnan D, et al. How does the effectiveness of strategies to improve healthcare provider practices in low-income and middle-income countries change after implementation? Secondary analysis of a systematic review. BMJ Quality & Safety Published Online First: 18 May. 2021. doi: 10.1136/bmjqs-2020-011717
https://qualitysafety.bmj.com/content/early/2021/05/18/bmjqs-2020-011717.full