Podcasten FORBEDRINGER
En podcast i 5 afsnit, der sætter fokus på, hvordan du systematisk kan arbejde med at forbedre kvalitet og patientsikkerhed i sundhedsvæsenet. I hvert afsnit bliver du præsenteret for konkrete eksempler fra hele landet, og du kan finde inspiration i de mange guldkorn, de erfarne fagfolk kommer med.
Udgivet af: Odense Universitetshospital og PS!
Skabt i samarbejde med: LYDTRYK
Dato: Foråret 2022
Formål med podcasten FORBEDRINGER
Selvom det danske sundhedsvæsen ofte placeres blandt de bedste i verden, arbejdes der stadig hårdt på at forbedre sig i både regionerne og kommunerne i et sundhedsvæsen, der hele tiden udvikler sig.
I podcasten FORBEDRINGER, undersøger vi, hvordan vi kan skabe et endnu bedre sundhedsvæsen igennem systematiske forbedringer af kvalitet og patientsikkerhed, som skaber mere værdi for både borgere, patienter og personalet i de danske kommuner og regioner.
Formålet med podcastserien er at skabe et let tilgængeligt inspirationsmateriale til hele sundhedsvæsenet, som hurtigt kan tilgås og læres af.
Målgruppe for podcasten
Alle i sundhedsvæsenet, der vil vide, hvordan de kan skabe systematiske forbedringer af kvalitet og patientsikkerhed.
Indhold i podcasten FORBEDRINGER
Hvordan skaber vi et endnu bedre sundhedsvæsen? Og hvordan skaber vi mere værdi for både borgere, patienter og personalet i de danske kommuner og regioner?
Vibeke Rischel, vicedirektør for PS!, og Lars Oberländer, chefkonsulent på Odense Universitetshospital, introducerer dig i podcasten for alt det forbedringsarbejde, der foregår i Danmark.
De 5 afsnit handler om:
Introduktion til forbedringsarbejde
Selvom det danske sundhedsvæsen ofte placeres blandt de bedste i verden, arbejdes der stadig hårdt på at forbedre sig i både regionerne og kommunerne. Men hvorfor er det her forbedringsarbejde nødvendigt? Hvad går det helt præcist ud på? Og hvem skal stå for det?
Spild
Hvordan kan du skabe mere værdi for dine patienter og borgere? Det kræver først og fremmest, at du skærer alt spild fra, så der er tid og overskud til at udføre det vigtige arbejde.
Gemba
Hvad kan en bilfabrik i Japan lære et hospital i Danmark? Og hvad mener chefen, når hun siger “Jeg går gemba nu”? At være praksisnær kan have stor betydning for, hvilke problemer der bliver opdaget, og hvilke løsninger der kommes på – i dette afsnit undersøger vi, hvordan ledere kan komme helt tæt på dér, hvor driften sker.
Tavler
Hvordan skaber du dig et overblik over afdelingens patienter eller beboere, og hvordan visualiserer du de udfordringer, I skal forbedre? Jo, I kan jo gøre brug af noget så analogt som tavler. Tavler, der gør det nemmere for alle at blive en del af det daglige forbedringsarbejde.
Data
Kan noget så koldt som data forenes med de varme hænder, vi møder i sundhedssektoren? Ja, mener eksperterne inden for forbedringsarbejde, som i dette afsnit kommer med eksempler på, hvordan data kan skabe mere værdi for både patienter, borgere og personale.
Her finder du podcasten Forbedringer
Find podcasten der, hvor du normalt lytter til podcast.
Andre om podcasten
Det er så dejligt nemt. Jeg er blevet meget inspireret. Uanset om man er garvet, som jeg, eller ny i forbedringsarbejdet og kvalitetsudviklingen, kan man få inspiration til sit arbejde med forbedringer. Jeg vil klart anbefale andre at lytte til podcasten.
Bente Hansen, kvalitetschef hos Næstved, Slagelse og Ringsted Sygehuse i Region Sjælland
Læs mere
Lyt dig til inspiration til at skabe forbedringer i sundhedsvæsenet