Podcasten FORBEDRINGER

En podcast i 5 afsnit, der sætter fokus på, hvordan du systematisk kan arbejde med at forbedre kvalitet og patientsikkerhed i sundhedsvæsenet. I hvert afsnit bliver du præsenteret for konkrete eksempler fra hele landet, og du kan finde inspiration i de mange guldkorn, de erfarne fagfolk kommer med.

Udgivet af: Odense Universitetshospital og PS!

Skabt i samarbejde med: LYDTRYK

Dato: Foråret 2022

Formål med podcasten FORBEDRINGER

Selvom det danske sundhedsvæsen ofte placeres blandt de bedste i verden, arbejdes der stadig hårdt på at forbedre sig i både regionerne og kommunerne i et sundhedsvæsen, der hele tiden udvikler sig.

I podcasten FORBEDRINGER, undersøger vi, hvordan vi kan skabe et endnu bedre sundhedsvæsen igennem systematiske forbedringer af kvalitet og patientsikkerhed, som skaber mere værdi for både borgere, patienter og personalet i de danske kommuner og regioner.

Formålet med podcastserien er at skabe et let tilgængeligt inspirationsmateriale til hele sundhedsvæsenet, som hurtigt kan tilgås og læres af.

Målgruppe for podcasten

Alle i sundhedsvæsenet, der vil vide, hvordan de kan skabe systematiske forbedringer af kvalitet og patientsikkerhed.

Indhold i podcasten FORBEDRINGER

Hvordan skaber vi et endnu bedre sundhedsvæsen? Og hvordan skaber vi mere værdi for både borgere, patienter og personalet i de danske kommuner og regioner?

Vibeke Rischel, vicedirektør for PS!, og Lars Oberländer, chefkonsulent på Odense Universitetshospital, introducerer dig i podcasten for alt det forbedringsarbejde, der foregår i Danmark.

De 5 afsnit handler om:

Introduktion til forbedringsarbejde

Selvom det danske sundhedsvæsen ofte placeres blandt de bedste i verden, arbejdes der stadig hårdt på at forbedre sig i både regionerne og kommunerne. Men hvorfor er det her forbedringsarbejde nødvendigt? Hvad går det helt præcist ud på? Og hvem skal stå for det?

Spild

Hvordan kan du skabe mere værdi for dine patienter og borgere? Det kræver først og fremmest, at du skærer alt spild fra, så der er tid og overskud til at udføre det vigtige arbejde.

Gemba

Hvad kan en bilfabrik i Japan lære et hospital i Danmark? Og hvad mener chefen, når hun siger “Jeg går gemba nu”? At være praksisnær kan have stor betydning for, hvilke problemer der bliver opdaget, og hvilke løsninger der kommes på – i dette afsnit undersøger vi, hvordan ledere kan komme helt tæt på dér, hvor driften sker.

Tavler

Hvordan skaber du dig et overblik over afdelingens patienter eller beboere, og hvordan visualiserer du de udfordringer, I skal forbedre? Jo, I kan jo gøre brug af noget så analogt som tavler. Tavler, der gør det nemmere for alle at blive en del af det daglige forbedringsarbejde.

Data

Kan noget så koldt som data forenes med de varme hænder, vi møder i sundhedssektoren? Ja, mener eksperterne inden for forbedringsarbejde, som i dette afsnit kommer med eksempler på, hvordan data kan skabe mere værdi for både patienter, borgere og personale.

Her finder du podcasten Forbedringer

Find podcasten der, hvor du normalt lytter til podcast.

Andre om podcasten

Det er så dejligt nemt. Jeg er blevet meget inspireret. Uanset om man er garvet, som jeg, eller ny i forbedringsarbejdet og kvalitetsudviklingen, kan man få inspiration til sit arbejde med forbedringer. Jeg vil klart anbefale andre at lytte til podcasten.

Bente Hansen, kvalitetschef hos Næstved, Slagelse og Ringsted Sygehuse i Region Sjælland

Læs mere

Lyt dig til inspiration til at skabe forbedringer i sundhedsvæsenet

Forbedringsmetoder og patientsikkerhedsværktøjskasse

Find nye redskaber til din patientsikkerhedsværktøjskasse, læs om de vigtigste emner inden for patientsikkerhed og find metoder, I kan bruge på jeres forbedringsrejse.

Vi har samlet det hele under Viden og læring. Her finder du også publikationer, lærebøger og netværk.