Interview med Dea Kehler, der er overlæge i akutmedicin og uddannelseschef på Esbjerg og Grindsted Sygehus, hvor hun leder uddannelsesinitiativet i compassion på tværs af hospitalet i det daglige initieret af direktionen
”Hvis du møder dine medmennesker med compassion, så kan du frigøre tid, lindre lidelse og skabe positiv energi i interaktionen. Barrierer og udfordringer, der kan være i mødet mellem mennesker, bliver mindre. Det kommer til gavn for både patienter, medarbejdere, ledere og samarbejdspartnere”, siger Dea Kehler. Hun er uddannelseschef på Esbjerg og Grindsted Sygehus, der siden 2022 har været Videnssygehus for Compassion.
Det indebærer, at der arbejdes med compassion som en del af kulturen. Alle ledere og medarbejdere undervises i compassion, og sygehuset arrangerer konferencer om emnet. Desuden er igangsat forskning, der skal vise, om indsatsen bærer frugt.
Formålet er at styrke trivslen på arbejdspladsen og fremme et godt arbejdsmiljø samt forebygge stress og udbrændthed. Desuden er compassion afgørende i relation til patienterne, hvor compassionate care virker positivt på diagnostik og behandling af patienterne og øger deres oplevelse af tryghed og inddragelse.
Citat: Esbjerg og Grindsted Sygehus arbejder med følgende definition:”Compassion er at blive opmærksom på sin egen eller andres lidelse – og mærke et ønske eller en motivation at lindre den lidelse.” |
Læs mere om compassion på Esbjerg og Grindsted Sygehus
Bedre diagnostik og behandling
”Når man træner i at arbejde ud fra et compassionate perspektiv, så bliver alting nemmere, det bliver mere psykologisk trygt. Og det er noget af det allervigtigste, hvis du skal lave god diagnostik og god behandling. Det er at gøre folk trygge.”
”Det går nemmere, patienten åbner op og fortæller den historie, som det er så vigtigt for os, at de får fortalt. Så vi kan forstå, hvad det er for et symptombillede, de kommer med. Hvis du virkelig lytter til, hvad patienten fortæller om sin sygehistorie, så kan du næsten stille diagnosen ud fra den fortalte historie. Den objektive undersøgelse bliver så bare en bekræftelse af, hvad patienten fejler.”
Dea Kehler mener, at compassion kan både styrke patientsikkerheden og spare tid og ressourcer i den diagnostiske proces.
”Man tænker måske, at det tager tid at lytte til patienten, men det tager endnu mere tid, hvis du ikke lytter. Så risikerer du diagnostisk at bevæge dig ud af en sidevej og måske bestille for mange blodprøver, scanninger osv., eller du giver unøjagtige oplysninger ved overlevering af patienten.”
Alle får undervisning
Dea Kehler er daglig leder for sygehusets undervisning i compassion sammen med sin undervisningsgruppe.
Alle medarbejdere – også dem uden direkte patientkontakt – får et undervisningsforløb i compassion på syv moduler. Afdelings- og funktionsledere får kursus i compassionate leadership i 2025.
”Nogle går ind i det med åbent hjerte, andre skal have lidt mere tid, og nogle har modstand på. Det er alle naturlige reaktioner. Men der er ikke nogen, der ikke kan. Compassion er en evne, vi er født med. Så sker der en masse gennem livet, der bringer os tættere på eller længere væk fra det. Men det er noget, vi alle sammen kan, og som man bliver dygtigere til gennem undervisning og daglig træning.”
”Selvfølgelig kan det være svært i akutte situationer, fordi der er andre ting i kontakten med patienten, der kræver tid og opmærksomhed. Men så kan man vende tilbage til det compassionerede møde med patienten, når en akutte fase er overstået.”
Mere end empati
”Vi taler også om empati, men compassion går videre end at møde et menneske empatisk. Det handler om at være bevidst og nærværende til stede, lytte med fascínation, forstå og møde den anden empatisk. Så handler det om at hjælpe den anden til at komme videre ved at spørge: Hvad kan jeg hjælpe med? Og derefter handler det om at være konstruktiv og velovervejet i sit valg af handling ud fra det, der bliver bedt om hjælp til.
”Det er vigtigt at møde mennesker med empati. Men hvis du gør det, og du ikke tager skridtet videre til handling i forhold til det, den anden har brug for hjælp til, så tapper det energien, og så bliver du nemmere udbrændt. Så tager du det med hjem. Du får det ikke afleveret og lagt et sted mellem patienten og dig.”
Arbejdet med compassion på Esbjerg og Grindsted Sygehus er inspireret af den britiske organisationspsykolog Michael West, der er professor Lancaster University. Han beskriver fire greb, der indgår i det at udvise compassion.
For det første er man nærværende og lytter med fascination, som om det er første gang man hører fortællingen. Dernæst spørger man ind til og forsøger at forstå. Så følger empatien, hvor man sætter sig i den andens sted, og til sidst handlingen, hvor man hjælper den anden.
”Det er enormt lidelses-lindrende at blive mødt på den måde. Bare det, at du kommer ind og er bevidst nærværende, og du så lytter. Det skaber en medmenneskelig tryghed. Patienter er taknemmelige. De siger tak fordi du lyttede, at du tog dig tid.”
Effekt af compassion
”På sigt vil sygehuset gerne kunne måle effekt på individniveau, på afdelingsniveau og på sygehusniveau, og vi ser frem til, at se effekten af vores compassion-indsats. Overordnet oplever vi, at der er en positiv kulturudvikling i gang.”
I litteraturen er positiv-effekten af compassion veldokumenteret ift. individniveauet, og den kan opdeles i 4 kategorier, fysisk sundhed, psykisk sundhed, relationer, udvikling og performance, se boks nedenfor.
”Personligt er jeg meget stolt over at arbejde så målrettet med compassion. Det hjælper os i vores hverdag her og nu, og hvis vi lykkes med det her projekt, så kommer vi til at stå meget stærkere i forhold til at kunne håndtere de udfordringer, som sundhedsvæsenet uundgåeligt vil møde i fremtiden,” siger Dea Kehler.
Effekt af compassion på individniveau
- Fysisk sundhed
- Reducerer den negative effekt stress har på immunforsvaret.
- Påvirker vores generelle livsstil i forhold til mad og motion.
- Giver en mere positiv kropsopfattelse.
- Gør det nemmere at stoppe med at ryge.
- Psykisk sundhed
- Reducerer signifikant selvkritik, bekymring, depression og angst.
- Skaber bedre overblik under mindre pres og mindre tendens til at blive følelsesmæssigt overvældet af situationer, også de svære.
- Øger motivation og vedholdenhed i modgang.
- Føler mindre negativ påvirkning af små og store livskriser og udfordringer – herunder en mindre følelse af ydmyghed, nedtrykthed samt mere rolig og fattet adfærd i pressede situationer.
- Relationer
- Højner niveauet af generøsitet og tillid i relationer.
- Øger evnen til at aflæse andre menneskers signaler og følelsesmæssige tilstand.
- Øger evnen til at modtage feedback og bruge kritik konstruktivt frem for at tage det personligt.
- Højner villigheden til at indrømme og acceptere vores egne fejl og lære af dem, samt evnen til at undskylde, når vi begår fejl, der går ud over andre.
- Udvikling & Performance
- Har større ønske om at udvikle sig og bruge fejl som katalysator for udvikling.
- Højner personlige standarder uden at lade perfektionisme blive begrænsende.
- Øger den kognitive fleksibilitet og nysgerrighed – herunder selvrefleksion, optimisme og gåpåmod.
- Giver mere objektive og korrekte evalueringer af egen præstation.
- Kilde: Tingleff, Henrik & Lunding-Gregersen, Vibeke: Hjernen på overarbejde – derfor er compassion vores vej til et bæredygtigt liv og samfund, 2018
Fagligt Nyt om patientsikkerhed er et nyhedsbrev, der udgives af PS!, og som udkommer ca. 6 gange årligt. Det formidler nyt om de seneste nationale og internationale forskningsresultater, begivenheder, trends og meninger inden for patientsikkerhed.
Tilmeld dig Fagligt Nyt