Antagelser skaber ikke forbedring

Afdelingssygeplejerske Susanne Lund har brugt sin uddannelse som forbedringsagent til at gennemføre mærkbare forbedringer i kvaliteten.

Susanne Lund er afdelingssygeplejerske på Kardiologisk afdeling på Slagelse Sygehus (tidligere Næstved). Sammen med sit team af medarbejdere har hun fået gennemført, at alle patienter på afdelingen får planlagt en udskrivelsesdato. Det overordnede mål har været at forkorte liggetiden, og igennem projektet er patienterne blevet inddraget langt bedre i deres eget forløb.

”Jeg lærte hurtigt, at hvis man bruger antagelser til at skabe forandring, rykker man ikke ved noget. Men når man bruger data, kan man virkelig skabe forbedringer,” siger Susanne Lund. Hun er netop ved at færdiggøre sin uddannelse som nordisk forbedringsagent (februar 2016, red.). Og det er de metoder, hun har lært på uddannelsen, som hun har brugt til at skabe forbedringerne.

Vil du være forbedringsagent?

En mundfuld, der er det værd

”Det er ude i praksis, jeg virkelig har lært at forstå systemerne og bruge metoderne,” fortæller Susanne Lund, som hellere end gerne vil anbefale andre klinikere at blive forbedringsagenter. Men man skal være villig til at lægge kræfter i forløbet, mener hun:

”Uddannelsen kræver engagement og har også krævet træning i praksis. Det kræver mere, end jeg troede og har været en stor mundfuld, men jeg har fået rigtig meget ud af forløbet.”

Hun er blevet bedre til at analysere, hvor afdelingen har brug for kvalitetsløft. Bl.a. kan hun nu bruge data til at pege på, hvordan det giver bedst mening at skabe forandringer på afdelingen.

”Det virker bare mere autentisk, når man kan vise sit personale, hvordan man kan forandre, så det giver mening hos os,” forklarer hun som en af de største fordele ved de metoder, hun har lært på uddannelsen.

Fusion ikke en hindring

Samtidig kan Susanne Lund se, at hendes nyerhvervede kompetencer kan hjælpe hende i en omskiftelig hverdag.

”Vi er i gang med store omstruktureringer med flytning og fusionering. Det betyder, at vi skal håndtere to arbejdskulturer, der mødes og forsøge at beholde det bedste fra dem begge. Med det jeg har lært, tror jeg på, at vi kan sammenlægge på en god måde. Vi kan accelerere nogle vigtige processer og virkelig passe på, at vi ikke smider noget af det gode ud, fordi vi er under udvikling.”

Find mere om