Når vi styrker de kommende lægers trivsel, forbedrer vi samtidig behandlingen af patienterne. Det er ikke bare en investering i de studerende, men i hele sundhedsvæsenet. Medicinstudiet er præget af høje krav, fagligt pres og en kultur, hvor præstation ofte overskygger velbefindende. Derfor har Aalborg Universitet valgt at prioritere undervisning i mental trivsel, resiliens og compassion som en del af medicinuddannelsen.
Trivselsudfordringer blandt studerende og læger
Undersøgelser viser, at mange medicinstuderende oplever trivselsproblemer som stress og udmattelse. Studieundersøgelsen fra 2023 dokumenterer, hvordan det store faglige pres påvirker de studerendes mentale sundhed negativt. Samtidig ved vi, at en betydelig andel af praktiserende læger opfylder kriterierne for udbrændthed, og at næsten halvdelen af hospitalernes overlæger føler sig stressede (1,2,3).
Disse udfordringer påvirker ikke kun sundhedsprofessionelle. Det får også betydning for behandlingen af patienter. Stress, empatiudtrætning og udbrændthed kan føre til enten hyper-involvering eller distanceret ligegyldighed, som begge kompromitterer kvaliteten af behandlingen. Derfor er det afgørende, at vi allerede under studiet klæder de kommende læger på med metoder til at håndtere deres mentale sundhed og styrke deres resiliens (balance, livsduelighed og livsmod) og compassion.
Citat fra studerende ½ år efter afsluttet forløb:
Noget så simpelt som en tegning om resiliens – og den efterfølgende undervisning, gav mig et nyt perspektiv på de udfordringer jeg møder i studie og klinikliv. Compassion delen har gjort, at jeg kommer hjem med mere overskud og glæde til dem, der betyder mest for mig.
Laura
Compassion som en del af medicinuddannelsen
På medicinstudiet i Aalborg er undervisning i mental trivsel og compassion blevet en integreret del af uddannelsen. På bacheloren introduceres de studerende til emnet gennem teoretisk undervisning, mens et valgfrit kandidatmodul går i dybden med mental trivsel, resiliens og compassion.
Kandidatmodulet kombinerer teori og praksis i et intensivt to-ugers forløb, hvor de studerende lærer teoretisk og erfarer praktisk, hvad der ligger i mindfulness, self-compassion, compassion, fælles medmenneskelighed og resiliens. De afprøver konkrete øvelser, der fremmer nærvær og reducerer negative tanker og følelser som angst og mindreværd. Målet er, at de studerende bliver bedre til at tage vare på sig selv og dermed også bedre rustet til at håndtere fremtidige udfordringer i lægelivet.
Citat fra studerende ½ år efter afsluttet forløb:
Det har været en fornøjelse at være kursist. Jeg har et godt ex. fra den efterfølgende klinik.: Jeg har stået i en situation i klinikken hvor en patient døde. Før jeg gik ind til den pårørende, sørgede jeg for at tømme hovedet, trække vejret dybt og slog rødder. Efter begravelsen, kontaktede den pårørende afdeling, for at sende et personligt tak til mig, fordi jeg havde været der på en menneskelig måde. Det bekræftede mig i, at det var det helt rigtige at gøre, og jeg er glad og taknemlig ved tanken om, at jeg har kunnet bruge de metoder vi afprøvede på faget.
Jonas
Fra teori til praksis
En væsentlig del af kurset er, at de studerende får mulighed for at reflektere over deres egne udfordringer og ressourcer. De lærer at identificere og arbejde med personlige strategier, der øger deres mentale balance – fx at minimere påvirkningen fra sociale medier og i stedet fokusere på aktiviteter, der skaber ro og nærvær.
Et andet centralt element er fællesskabet. Ved at dele oplevelser og refleksioner med hinanden opdager de studerende, at de ikke står alene med deres udfordringer. Dette styrker det medmenneskelige aspekt og skaber en vigtig forståelse for, hvordan de kan støtte både sig selv og andre – en kompetence, der er afgørende i deres fremtidige rolle som læger.
Self-compassion som nøgle til trivsel
Forskning viser, at self-compassion og mindfulness er stærke prognostiske faktorer for mental trivsel blandt sundhedsprofessionelle. Disse metoder fremmer ikke blot glæde og nærvær, men styrker også evnen til at håndtere stress. Ved at implementere disse tilgange allerede under medicinstudiet giver vi de kommende læger en bæredygtig start – både for deres egen skyld og for de patienter, de vil møde i fremtiden.
Citat fra studerende ½ år efter afsluttet forløb:
Compassion og trivselsmodulet har klædt mig bedre på til, at håndtere livet, både privat men i særdeleshed professionelt…… Alt i alt nok det vigtigste modul på hele uddannelsen, især set i skyggen af mængden af udbrændt sundhedspersonale. Dette kursus burde alle få, professionelle såvel som private
Jonas
Helhedsorienteret undervisning for fremtidens læger
Vores mål er at uddanne hele mennesker – ikke blot fagligt kompetente læger, men også individer med mental robusthed, resiliens og med en dyb forståelse for sig selv og andre. Denne helhedsorienterede tilgang sikrer, at fremtidens læger kan balancere faglige ambitioner med personlig trivsel og meningsfulde relationer til både patienter og kolleger.
Ved at styrke de studerende på medicinstudiet i Aalborg skaber vi fundamentet for et sundhedsvæsen, hvor læger trives, og patienter får behandling med nærvær og kvalitet.
Grethe Harbo er speciallæge i øre-, næse- halssygdomme og har været overlæge og praktiserende speciallæge. Hun er nu eksterne lektor på Aalborg Universitet. Hun har en grunduddannelse i compassion og er certificeret i compassion-træning for sundhedsprofessionelle. Hun tilbyder desuden kurser fra sit firma Lægens Stol.
Fagligt Nyt om patientsikkerhed er et nyhedsbrev, der udgives af PS!, og som udkommer ca. 6 gange årligt. Det formidler nyt om de seneste nationale og internationale forskningsresultater, begivenheder, trends og meninger inden for patientsikkerhed.
Tilmeld dig Fagligt Nyt