Godt du spør´ – en spørgeguide for patienter og pårørende
Spørgeguiden Godt du spør’ kan bruges af dig, der er patient eller pårørende, til at stille kvalificerede og værdifulde spørgsmål, når du er i dialog med sundhedsvæsenet. Herudover kan der findes inspiration, videoer og redskaber til, hvordan du som patient får en tryg og sikker behandling.
Hvad kan du opnå med Godt du spør’?
Formålet med spørgeguiden er, at du som patient eller pårørende har et værktøj, du kan bruge i dialog med sundhedsvæsenet. Spørgeguiden hjælper dig med at få stillet de spørgsmål, som er vigtige og som giver værdi for dig som patient eller pårørende. På den måde er du bedre rustet til at træffe de beslutninger, som er vigtig for dig. ”En god bedring begynder med en god dialog” står der i spørgeguiden.
Hvornår er spørgeguiden velegnet?
Spørgeguiden kan bruges i de mange berøringsflader, patienter og pårørende kan have med sundhedsvæsenet. Spørgeguiden giver mulighed for at forberede sig på forhånd inden mødet med sundhedsvæsenet.
Det kan være, når patienter:
- skal til undersøgelse
- skal til lægen
- er i behandling
- får medicin
- er indlagt
- kommer hjem igen.
Hvem er Godt du spør’ relevant for?
Spørgeguiden er relevant for patienter og pårørende, som har kontakt med sundhedsvæsenet.
Hvordan bruges spørgeguiden?
Spørgeguiden kan downloades og printes, og derefter kan spørgsmål nedskrives til de forskellige afsnit om ”når du skal undersøges”, ”når du skal i behandling”, ”når du er indlagt” og ”når du er hjemme igen”.
Du kan også forberede dig til samtalen med inspiration til spørgsmål, når du er i tvivl, skal undersøges, skal til lægen, er i behandling, får medicin, er indlagt eller er hjemme igen.
Video: Sørg for at tale om det, der betyder noget for dig
24 % af patienter har spørgsmål eller bekymringer, de ikke får talt om, før de bliver udskrevet.