Høringssvar til udkast til lovforslag om Digital Sundhed Danmark

Læs PS!’ høringssvar til Høring over udkast til lovforslag hhv. forslag til lov om Digital Sundhed Danmark og følgelovforslag om ændring af sundhedsloven og forskellige andre love (National planlægningskompetence for digitalisering og data i sundhedsvæsnet, nye regler for fælles digital infrastruktur, ændringer som følge af lov om Digital Sundhed Danmark og Statens Serum Instituts infrastrukturer, databaser m.v.).

Se lovslaget på Høringsportalen

Dansk Selskab for Patientsikkerhed (herefter PS!) takker for muligheden for at afgive høringssvar til lovforslaget om Digital Sundhed Danmark og det tilhørende forslag om ændring af sundhedsloven. PS! vil i dette svar fokusere på de patientsikkerhedsrisici, som digitalisering potentielt kan medføre.

PS! anerkender, at digitalisering rummer mange muligheder og er en forudsætning for fremtidens sundhedsvæsen. Digitale sundhedstilbud som videokonsultationer i almen praksis, virtuel genoptræning og skærmbesøg fra hjemmeplejen har klare fordele for brugerne: reduceret transporttid, mindre stress ved at skulle forlade hjemmet samt lavere risiko for infektion i venteværelser. For medarbejdere kan nem adgang til tidstro data og mulighed for deling på tværs af almen praksis, regioner og kommuner understøtte patientsikre arbejdsgange i patientforløb. Det fulde potentiale opnås dog først, når løsningerne er udviklet sammen med brugerne og fuldt implementeret i den daglige drift.

Lovens formål og behov for tydelig prioritering af patientsikkerhed

Digital Sundhed Danmark får en bred portefølje af opgaver – blandt andet i forhold til flere lovgivninger, udvikling af digitale løsninger og datahåndtering. Det er derfor vigtigt med et klart og tydeligt pejlemærke for aktiviteterne.

Lovforslagets §2 fastsætter, at Digital Sundhed Danmark skal bidrage til et digitalt, innovativt og dataunderstøttet sundhedsvæsen. PS! bemærker med bekymring, at formålsbestemmelsen ikke nævner, at digitalisering skal fremme høj kvalitet, pålidelighed og patientsikkerhed. Digitalisering er ikke et mål i sig selv.

PS! anbefaler, at formålsparagraffen præciserer, hvorfor loven er nødvendig, og hvordan digitalisering tilfører konkret værdi til sundhedsvæsenet og til patienterne.

Digitalisering og patientsikkerhed

I Danmark har arbejdet med patientsikkerhed stået på i næsten 25 år. Vi har et generelt sikkert sundhedsvæsen, men antallet af utilsigtede hændelser (UTH) viser, at der stadig er læringspotentiale. Ifølge Styrelsen for Patientsikkerheds årsrapport for 2024 blev der i 2023 rapporteret knap 3.500 hændelser relateret til sundhedsfaglig visitation, telefonkonsultation, it, telefoni og telemedicin. Derudover vil en række hændelser med digitalt indhold være registreret under andre kategorier – fx er hændelser i telemedicinsk sårbehandling ofte klassificeret under “behandling og pleje”.

Årsberetning fra Dansk Patientsikkerhedsdatabase 2024

En undersøgelse fra 2020 viste, at patientsikkerhedsrisici og UTH i forbindelse med telemedicin i vid udstrækning er en blind vinkel, og at der mangler systematisk opsamling og læring på hændelser i digitale sundhedsydelser.

Patientsikkerhed og telemedicin (2020)

Et projekt, som fulgte overgang fra fysiske til virtuelle kræftopfølgningskonsultationer under covid-19, viste bl.a., at det i digitale rum kan være vanskeligt at opfange non-verbal kommunikation, hvilket kan medføre, at patienter misforstår behandlingsplaner.

Digital kræftopfølgning – rapport (2021)

PS! anbefaler, at der etableres en robust infrastruktur, der systematisk understøtter læring fra patientsikkerhedsrelaterede hændelser i forbindelse med digitale løsninger – fx gennem UTH-systemet og andre relevante datakilder.

Ulighed i adgang og digitale kompetencer

I §4 står det, at Digital Sundhed Danmark skal ”… skabe og udbrede digitale løsninger til gavn for borgere, patienter og sundhedspersoner”.

Et aktuelt dansk studie viser, at halvdelen af akutindlagte patienter har vanskeligheder med at betjene smartphones, tablets og fx logge ind med MitID. Studiet viser også en sammenhæng mellem skrøbelighed og lav digital kompetence.

BMJ Emergency Medicine – juni 2025

En dansk interviewundersøgelse giver desuden et nuanceret billede af patienters oplevelser med digitale løsninger (genoptræning, videokonsultation og selvmonitorering). Patienterne fremhæver både fordele og ulemper, og understreger vigtigheden af relation og respons fra sundhedsprofessionelle samt hensyn til forskellige digitale færdigheder er forudsætninger for velfungerende digitale systemer.

LLK-projekt – 2025

De to undersøgelser peger således på, at digitalisering ikke altid er til gavn for borgere og det kan være direkte patientusikkert hvis der ikke er sammenhæng mellem borgerens digitale kompetence og den digitale løsning der visiteres, og hvis der ikke samtidig er adgang til personligkontakt mellem patient og sundhedsprofessionel.

Digitaliseringens værdi for borgere og patienter

I bemærkningerne til loven er flere gange nævnt at noget skal være lettere for sundhedspersonale. Loven nævner ikke derimod ikke at digitalisering skal være lettere for patienter og borgere. Der er en ikke ubetydelig fremkomsten af polyteknologi, dvs. det forhold, at hver borger skal bruge en række forskellige tjenester og apps. Man skal i dag forholde sig til rigtig mange forskellige løsninger, og der er mange indgange. At komme i kontakt med almen praksis kræver en løsning, mens en tid hos en terapeut kræver en anden.

PS! anbefaler, at lovteksten tydeliggør, at digitale løsninger skal tilføre værdi for både sundhedsvæsenet og for borgeren/patienten. Det bør være en opgave for Digital Sundhed Danmark at udvikle løsninger, der:

  • er tilpasset forskellige niveauer af digitale kompetencer
  • tager højde for den polyteknologiske virkelighed
  • understøtter intentionen i Sundhedsreformen om differentierede indsatser baseret på
    individuelle behov.

Dansk Selskab for Patientsikkerhed
2. juli 2025

Find mere om