I en verden, hvor du kan være alt muligt – vær venlig!

Det er mere tydeligt, at samarbejdet mellem medarbejdere og pårørende kan være udfordret. Relationer er limen i kvalitet, så lad os arbejde systematisk med at være venlige, skriver PS!-direktør Inge Kristensen.

DIrektør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Inge Kristensen.
Indlægges bringes i sin fulde længde efter aftale med Kommunal Sundhed.

I denne søde juletid tænker vi på hinanden, giver gaver, tager på besøg og sender julehilsner. Det er dejligt, og rart at der er lys på flere måder i den mørke tid.

Imidlertid standser frustrationer ikke, fordi det bliver december. Igennem de seneste år er det blevet mere og mere tydeligt, at samarbejdet mellem sundhedsprofessionelle og pårørende kan være udfordret. Det er en tendens, vi har set internationalt i en årrække, og det sniger sig tilsyneladende sig også ind i Danmark.

Faktisk hører vi mange steder i plejesektoren om en stigning i bekymringshenvendelser og klager, men også om verbale overfald og ja, lejlighedsvis, fysisk vold. Vi hører om stor personaleomsætning, fordi pårørendesamarbejdet er så svært. I Dansk Selskab for Patientsikkerhed optager det os selvfølgelig. For det er jo ikke sikre omgivelser for hverken borgere eller personale.

Sorg og forståelse

Det kan være en stor omvæltning, at ens nære og kære skal på plejehjem. Det kan være en sorg, man skal takle. Der kan på den anden side også være forventninger om, at man kan puste ud efter måneder, måske års stadig større ansvar og opgave for en nær relation.

Individualiseringen og polarisering samfundet generelt spiller uden tvivl en rolle i en hårdere tone. Men så er det, at vi bliver nødt til at trykke den anden vej, med alt det vi ved om venlighed, compassion og systematisk arbejde med at sikre, at vi gør det rigtige hver gang – også i relationerne.

Inge Kristensen, direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed

Sorgen skal mødes, og forventningerne skal afstemmes. For det at komme på plejehjem fritager jo ikke de pårørende for ansvar.

Og på deres banehalvdel skal de pårørende også have respekt og forståelse for de medarbejdere, der hver dag forsøger at gøre deres bedste for beboerne.

Relationer er limen

Individualiseringen og polarisering samfundet generelt spiller uden tvivl en rolle i en hårdere tone. Men så er det, at vi bliver nødt til at trykke den anden vej, med alt det vi ved om venlighed, compassion og systematisk arbejde med at sikre, at vi gør det rigtige hver gang – også i relationerne.

Heldigvis ved vi ret meget om, hvad der skal til. Roskilde Kommune har gennem længere tid arbejdet med samskabt kvalitet, Aarhus Kommune har et center for pårørende, og vi har metoderne til at arbejde systematisk og følge op, og flere eksempler er på vej.

Relationer er limen i kvalitet, og kvalitet er det, vi gør hele tiden og med hinanden. Lad os arbejde systematisk med at være venlige. Det kan vi godt. God jul til alle.