Gå til indhold
Dansk Selskab for Patientsikkerhed
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • English
  • Viden og læring
    • Viden og læring
    • Emner
    • Forbedringsmetoder
    • Patientsikkerhedsværktøjskasse
    • Publikationer
    • Bøger og guides
    • Netværk
  • Uddannelser
    • Alle uddannelser og kurser
    • Forbedringsagent
    • Forbedringscoach
    • Funktionel Resonans Analyse Metode (FRAM)
    • Flow i sundhedsvæsenet
    • Ledere med mod og hjerte
  • Projekter
    • Alle projekter
    • I kommuner
    • I regioner
    • Tværsektorielle
    • I almen praksis
  • Om os
    • Om os
    • Strategi
    • Bestyrelsen
    • Medarbejdere
    • Patientsikkerhedsrådet
    • Patientambassadørerne
    • Ydelser
    • Medlemskab
Tilbage til hovedmenuen
  • Viden og læring
    • Viden og læring
    • Emner
    • Forbedringsmetoder
    • Patientsikkerhedsværktøjskasse
    • Publikationer
    • Bøger og guides
    • Netværk
  • Uddannelser
    • Alle uddannelser og kurser
    • Forbedringsagent
    • Forbedringscoach
    • Funktionel Resonans Analyse Metode (FRAM)
    • Flow i sundhedsvæsenet
    • Ledere med mod og hjerte
  • Projekter
    • Alle projekter
    • I kommuner
    • I regioner
    • Tværsektorielle
    • I almen praksis
  • Om os
    • Om os
    • Strategi
    • Bestyrelsen
    • Medarbejdere
    • Patientsikkerhedsrådet
    • Patientambassadørerne
    • Ydelser
    • Medlemskab
  • Nyheder
  • Arrangementer
  • Kontakt
  • English
  • Hjem
  • Nyheder
  • Side 10

Nyheder

Billede af Edinburgh.
Nyheder 7. marts 2024

Kvalitetsprogram i Skotland: Bliv fellow

Udvikl og styrk jeres organisation ved at sende en deltager på fellowship-program i Skotland. Over 10 måneder møder deltagerne nogle af de mest kompetente forbedringsfolk i Europa og får ny viden til at skabe forbedringer for jeres patienter og borgere.

Plejer lægger hånden på ældres skulder
Blogindlæg 5. marts 2024

Debat: Det er vel ikke meningen, at ældrereformen kun skal være for dem der ikke fejler noget?

Det er svært at se ældreområdet uden også at se på sundhedsfaglighed, skriver direktør for Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Inge Kristensen.

Nyheder 4. marts 2024

Læring af utilsigtede hændelser er afgørende for at skabe borgersikkerhed

Rapporteringen af utilsigtede hændelser på botilbud og midlertidige pladser kunne være bedre. Læring af utilsigtede hændelser er en forudsætning for at skabe borgersikkerhed, så derfor er det vigtigt, at fejl og skader bliver rapporteret. Botilbuddet Skelbakken fortæller, hvordan de arbejder med at få rapporteret utilsigtede hændelser.

Nyheder 4. marts 2024

Derfor er medicineringsfejl på botilbud og midlertidige pladser så svære at løse

Størstedelen af utilsigtede hændelser på botilbud og midlertidige pladser skyldes medicineringsfejl, og det er der flere årsager til. Hvorfor det forholder sig sådan, giver Botilbuddet Skovbakken og Egebo Midlertidige Pladser i Middelfart Kommune deres bud på.

Nyheder 1. marts 2024

Muligheden for at samlerapportere utilsigtede hændelser udvides

Fra 1. marts 2024 kan hele sundhedsvæsenet samlerapportere utilsigtede hændelser med infektion, medicinadministration, medicindispensering og fald.

Inge Kristensen
Blogindlæg 27. februar 2024

Læring er et ledelsesansvar, og rapportering af fejl skal fejres

Utilsigtede hændelser er et værn mod at forebygge, at andre fejl sker, mod forråelse og for en åben kultur, hvor den enkelte ikke skal stå alene og tage ansvar for at vores organisationer ikke fungerer optimalt.

Fagligt Nyt 26. februar 2024

Sådan kan viden fra patientklager forvandles til tidstro data for forbedringsarbejdet

Hvis vi vil styrke læringen fra patientklager, er det ikke nok med nye retningslinjer. Langt mere effektivt vil det være, hvis data fra patientklagerne udnyttes bedre

Fagligt Nyt 26. februar 2024

Analyse på tværs gør det nemmere at anvende viden fra patientklager

En ny metode til at kategorisere patientklager bliver et integreret element i patientsikkerhedsarbejdet på OUH for fremtiden. Interview med lægelig direktør Bjarne Dahler-Eriksen.

Fagligt Nyt 26. februar 2024

Nyt analyseredskab henter værdifuld viden fra klager og erstatningssager

Healthcare Complaint Analysis Tool (HCAT) kategoriserer patientklager og giver mulighed for læring – ikke bare fra enkeltsager, men på tværs af mange sager.

Fagligt Nyt 26. februar 2024

Australsk undersøgelse: Sådan kan patientklager bruges til forbedring af praksis

Patientklager kan ofte håndteres og løses lokalt ved åbenhed, dialog og anerkendelse af patientens oplevelser. Men det er også nødvendigt at anvende viden regelmæssigt og på tværs af klager, mener australske forskere

Forrige

Indlægsinddeling

1 … 9 10 11 … 100
Næste

Kontakt

c/o Frederiksberg Hospital
Vej 8, indgang 1, 1 sal
Nordre Fasanvej 57
2000 Frederiksberg

info@patientsikkerhed.dk

Telefon

+45 82 82 82 46

CVR-nr.: 28647239
EAN-nr.: 5798009812872

Kontoret har telefontid:
Mandag - torsdag kl. 09:00-14:00
Fredag lukket

Genveje

  • Presse
  • Nyhedsbreve
  • Ledige stillinger
  • Cookies
  • Personoplysninger

Nyhedsbrev

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.