
Nyt analyseredskab henter værdifuld viden fra klager og erstatningssager
Healthcare Complaint Analysis Tool (HCAT) kategoriserer patientklager og giver mulighed for læring – ikke bare fra enkeltsager, men på tværs af mange sager.
Healthcare Complaint Analysis Tool (HCAT) kategoriserer patientklager og giver mulighed for læring – ikke bare fra enkeltsager, men på tværs af mange sager.
Patientklager kan ofte håndteres og løses lokalt ved åbenhed, dialog og anerkendelse af patientens oplevelser. Men det er også nødvendigt at anvende viden regelmæssigt og på tværs af klager, mener australske forskere
Nyhedsbrevet Fagligt Nyt relanceres og har denne gang tema om patientklager, og hvordan viden fra patientklager mest effektivt anvendes til at skabe forbedringer i sundhedsvæsenet.
Patienter og pårørendes negative oplevelser i deres møde med sundhedsvæsenet kan bidrage med vigtige informationer til kvalitetsudvikling, konkluderer artiklen
Rekruttering og fastholdelse af medarbejderne i sundhedsvæsenet er en universel udfordring. Medarbejderne er sundhedsvæsenets største ressource og afgørende for, at vi har et bæredygtigt sundhedsvæsen. Navina Evans, Chief Workforce Training and Education Officer hos NHS England, sætter ord på udfordringerne og fortæller om NHS' løsning - en langsigtet plan for…
Pris til peermedarbejdere, hjemmebehandling og ulighed i sundhed er blandt de emner, der har hittet mest på PS!’ hjemmeside i 2023. Se top 10 over de mest læste artikler fra 2023.
Den første lov om patientsikkerhed i Danmark - og i verden - har 20-års jubilæum i 2024. Kendskabet til begrebet er vokset betydeligt, men der er stadig et stykke vej for patientsikkerheden. Det skyldes, at vores anseelse af, hvad en skade er, har flyttet sig gennem tiden.
Som en del af årets Patientsikkerhedskonference 2024 afholder vi en markedsplads for forskning, hvor enkeltpersoner eller organisationer kan dele deres forskning med klinikere og ledere fra det danske sundhedsvæsen.
Både ældrelov og sundhedsstruktur skal løse udfordringer og ikke være staffage, der ’langt fra og uden for meget lys kan se pænt ud,’ skriver direktør i PS!, Inge Kristensen, i Seniormonitor.
De rituelle bekymringer fra læger i december handler om gener efter overspisning, ikke det modsatte. Men sådan er det ikke generelt. Underernæring blandt særligt ældre borgere er et alvorligt problem, der ofte gør borger til patient, skriver PS!-direktør Inge Kristensen i Kommunal Sundhed.