Nyt værktøj om Forbedringsmodellen klæder kommuner på til at styrke patientsikkerheden

Aalborg og Københavns Kommune har sammen med PS! udviklet et virtuelt og adaptivt læringsforløb om Forbedringsmodellen til frontmedarbejderne i sundheds- og omsorgssektoren, som alle kommuner og dermed også alle borgere kan få gavn af.

Kursisten lærer på e-læringsforløbet om Forbedringsmodellen og dens metoder.

Et nyt e-læringsforløb om Forbedringsmodellen skal give flere kompetencer til frontmedarbejderne på plejehjem, i ældreplejen og på bosteder, så de i endnu højere grad kan styrke patientsikkerheden.

– Der er et stort behov for at sikre, at personalet er klædt på til at skabe løbende forbedringer og få fagligheden i fokus. Det giver sikkerhed for borgerne og arbejdsglæde for personalet. E-læringen kan supplere andre former for kompetenceudvikling og opbygning af en sikkerheds- og forbedringskultur i kommunerne, siger PS!-direktør Inge Kristensen.

Forbedringsmetoderne kan bidrage til at højne kvaliteten i kommunerne. Det har Københavns Kommune oplevet på egen krop, og derfor har de været med til at udvikle e-læringsforløbet sammen med Aalborg Kommune og Dansk Selskab for Patientsikkerhed.

– Forbedringsmodellen har bl.a. reduceret medicinfejl i København, fordi frontmedarbejderne har kigget grundigt på medicindata og arbejdsgange. Københavns Kommune har også inddraget borgerne i disse forbedringer, for modellen giver konkrete værktøjer til tættere dialog mellem borgere og frontmedarbejdere, siger Clea Hinrichsen, der er centerchef for HR, Uddannelse og Kvalitet i Københavns Kommunes sundheds- og omsorgsforvaltning.

Med  forbedringsbrillerne på kommer medarbejdernes faglighed i spil

Sundhedsvæsenet har en viden om pleje og behandling, som ikke altid bliver brugt systematisk og konsekvent. Det skaber en kløft mellem viden og ydelser. Den grundlæggende metode for forbedringsarbejdet er Forbedringsmodellen, som sikrer, at den eksisterende viden bliver brugt i fuldt omfang, så kvalitetskløften lukkes, og borgerne får større patientsikkerhed.

– Vi skal vide, hvad der virker, og hvad vi skal gøre mere af. Vi skal gøre op med vanetænkning, så vi ikke handler på baggrund af det, vi kun tror virker. Det kan Forbedringsmodellen hjælpe med, siger Clea Hinrichsen.

Når Forbedringsmodellen hænger i alle frontmedarbejdernes mentale garderober, kan de tage forbedringsbrillerne på og løfte den kommunale kvalitet i opgaver inden for fx medicin, fald, infektioner og tryksår.

Med modellen udvikler, afprøver, tilpasser og implementerer personalet – i den daglige kontakt med borgerne – idéer til mere systematiske arbejdsgange, der sikrer, at borgerne får den rette behandling hver gang.

– Forbedringer skal forstås meget bredt som ændringer i strukturer og processer i arbejdsgange, der giver bedre kvalitet for borgeren. Forbedringsmodellen handler ikke om, hvad god kvalitet er, men om, hvordan man opnår den kvalitet, man har sat som sit mål, siger Inge Kristensen.

Ny OECD-rapport: God økonomi i at styrke patientsikkerheden

PS! har bidraget med essentielt stof

Dansk Selskab for Patientsikkerhed har bidraget med vigtigt stof og været med til at udvikle det virtuelle e-læringsprogram om Forbedringsmodellen.

– Vi har bidraget til udviklingen af læringsmål og det faglige indhold af e-læringsprogrammet. Endvidere har vi løbende i processen revieweret indholdet i relation til den teoretiske og metodiske ramme af Forbedringsmodellen, siger Hanne Ellegaard Miang, der er chefkonsulent hos PS!.

Selskabet har mange års erfaring med at anvende forbedringsmetoder sammen med det danske sundhedsvæsen. Selskabet kommer til løbende at være inde over, som e-læringsforløbet opdateres, så det faglige indhold fortsat er af høj kvalitet.

Læs mere om Forbedringsmodellen

 

Værktøjet bliver skræddersyet til hver kursist

Kursisten får en grundlæggende viden og forståelse for Forbedringsmodellens opbygning og de tilhørende metoder igennem 6 moduler. Modulerne er sat sammen af en blanding af tekst, tale, illustrationer og korte film, der knytter sig til den kommunale praksis. Alle lærer forskelligt, og på den måde kan kursisten skræddersy sit forløb, så læringshatten passer perfekt til den enkelte.

Det virtuelle læringsforløb er nytænkende og let tilgængeligt, fordi det er adaptivt. Det betyder, at indholdet i kurset løbende tilpasser sig den enkelte kursists niveau. Systemet kan derfor også lave et tilpasset genopfriskningsmodul ud fra de områder, der ligger længere tilbage i hukommelsen eller de områder, man ikke føler sig sikker i.

– Det er første gang, der findes læringsmateriale om forbedringsmetoder på dansk, som er målrettet kommunerne. Vi har udviklet et kursus, som vi venter os meget af – og inviterer nu alle andre kommuner til at være med, siger Louise Weikop, der er kontorchef i Kvalitets- og innovationsenheden i Aalborg Kommune.

Du kan få fingrene i en licens til læringsforløbet for 150 kr. årligt pr. medarbejder.

Find e-læringsforløbet her