Hvad er vigtigt for dig?
Spørgsmålet er simpelt, men af enorm betydning i den rette kontekst. For eksempel når det hvert år i begyndelsen af juni bliver stillet af sundhedspersonale til patienter og pårørende i omkring 50 lande verden over.
Tirsdag den 3. juni løb dagen af stablen med markeringer rundt omkring i det danske sundhedsvæsen. PS!-direktør Inge Kristensen besøgte i den anledning Rigshospitalet, hvor personale stod klar i forhallen og henvendte sig til patienter og besøgende med postkort, der kunne udfyldes på stedet eller QR-scannes på et senere tidspunkt, hvor der er bedre tid til at svare digitalt.
– Sundhedspersoner har hele året fokus på, hvordan man inddrager borgerne og er opmærksomme på, hvad deres behov er, men denne dag har man et ekstra fokus, som kan give et rygstød til resten af året. Så man bliver endnu bedre til at være opmærksom på, hvad der fylder for de mennesker, som kommer i sundhedsvæsenet og er på ældreområdet, siger Inge Kristensen.
Læs om Hvad er vigtigt for dig?-dagen
Mødt af taknemmelighed
To af de ansatte i røde ”Hvad er vigtigt for dig?”-T-shirts, som patienter og pårørende kunne møde i Rigshospitalets forhal, var Karoline Sahlertz og Regitze Rugholm, henholdsvis projektleder og specialkonsulent i Servicecentret på Rigshospitalet.
– Folk tager godt imod Hvad er vigtigt for dig?-dagen. Der er generelt en taknemmelighed over at komme på hospitalet og modtage behandling – og de fleste er åbne for, at vi henvender os til dem, fortæller Karoline Sahlertz.
De oplevede begge, at der blev svaret både konkret og generelt, når de spurgte til, hvad der er vigtigt for patienterne og pårørende.
– Vi spørger jo meget åbent – og det gør det måske også lidt svært til at begynde med. ”At jeg overlever kræften”, var der en af patienterne, som svarede. Men da vi spurgte lidt mere ind, foreslog hun en ny elevator i stråleterapien, siger Regitze Rugholm, som også oplevede, at en af patienterne foreslog en tryksårsmadras i MR-scanneren.
– En anden nævnte vores hvilerum, som vi har lavet rigtigt lækkert. Der har man sat nogle ”skillere” op, så man ikke længere kan ligge ned på sofaen. En kvinde, vi spurgte, sidder i kørestol og fortalte, at når man skal vente herinde i længere tid, så er det rart at komme ud af kørestolen og ligge på siden. Det kan hun så ikke nu. Det er jo et andet meget konkret element, som har betydning for nogle af patienterne, siger Regitze Rugholm.
”At jeg overlever kræften”, var der en af patienterne, som svarede. Men da vi spurgte lidt mere ind, foreslog hun en ny elevator i stråleterapien.
Regitze Rugholm, specialkonsulent i Servicecentret på Rigshospitalet

Flere af de adspurgte talte om, hvordan man som patient føler sig set af systemet.
– Det gjorde stort indtryk, da jeg talte med en kvinde, som var meget frustreret. Hun satte ord på det at blive set som et helt menneske – og ikke som et prøvesvar eller noget, der var interessant i forhold til forskningssammenhæng eller prøvemedicin. Det er bestemt også noget, man kan tage med sig videre i det daglige arbejde, siger Karoline Sahlertz, som til daglig arbejder i Serviceenheden på Rigshospitalet – og altså ikke har direkte kontakt til hospitalets brugere.
– Det kan Hvad er vigtigt for dig?-dagen også bruges til; at få sådan nogle som os ud af baglokalerne og møde dem, det hele handler om. Det er jo ret vigtigt – og det kan alle jo egentlig have godt af, smiler hun.
En reminder til resten af året
Jesper Juel-Helwig, stabschef for Værdi & Sammenhæng på Rigshospitalet, glæder sig over det store engagement og ser frem til at læse besvarelserne, når kasserne med postkort er tømt, og svarene tikket ind digitalt.
– Dagen giver os mulighed for at få talt med patienter og høre deres perspektiver, men også for at blive mindet om, at vi alle de andre dage tager det her mindset med ind i vores arbejde, siger han og fortsætter:
– Vi arbejder helt generelt på, at vi i endnu højere grad får patientens perspektiv ind – både i den konkrete dialog med klinikeren, men også i forhold til hvordan vi generelt kan blive klogere på vores patienters perspektiv. Det drejer sig ikke kun om, hvorvidt man er diabetiker, kræftpatient eller neurologisk patient. Helt generelt vil vi gerne blive klogere på, hvad der betyder noget for vores patienter – og få det indarbejdet i hele vores måde at arbejde på, siger Jesper Juel-Helwig.
Rigshospitalet har nærmest tradition for at markere Hvad er vigtigt for dig?-dagen, men det har også til en vis grad været op til de enkelte afdelinger og afsnit at sørge for, at det skete.
– Det har altid været med stort engagement – og er det også i år. Men noget af det, vi har fokus på, er, at vi får samlet al den viden ind centralt og omsat de svar, hvor vi ser et mønster, til nogle konkrete forbedringer for patienterne, siger han.
– Patientperspektivet skal ind både i det enkelte forløb og i det generelle perspektiv, i vores forskning og i vores udviklingsarbejde. Samtidig bliver vi mere og mere nysgerrige på sammenhængene i patienternes forløb. Det er noget af det, vi kommer til at beskæftige os med i den kommende periode, fastslår Jesper Juel-Helwig.
Det har altid været med stort engagement – og er det også i år. Men noget af det, vi har fokus på, er, at vi får samlet al den viden ind centralt og omsat de svar, hvor vi ser et mønster, til nogle konkrete forbedringer for patienterne.
Jesper Juel-Helwig, stabschef for Værdi & Sammenhæng på Rigshospitalet

Fokus på hjemmebehandling
Ligesom sundhedsvæsenet hele tiden er under forandring, sker der også ændringer i forhold til, hvilket fokus patientsikkerhed og Hvad er vigtigt for dig?-dagen har. For eksempel bliver pårørende en stadig mere essentiel gruppe i takt med, at hjemmebehandling vinder frem, mener Inge Kristensen.
– Noget af det, vi for alvor begynder at blive opmærksom på er, at sundhedsvæsenet breder sig – også til éns eget hjem. Så det er vigtigt at være opmærksom på, hvad der er vigtigt for dem, der får hjælp derhjemme. Både i form af klassisk hjemmehjælp, men også i stigende grad ydelser fra hospitalet, hvor man er indlagt derhjemme eller får behandling i hjemmet. Det har også en større påvirkning på de pårørende. Så noget af det, vi kommer til at se i de kommende år, handler om, hvad der er vigtigt for de pårørende, siger hun.
Inge Kristensen fik under sit besøg mulighed for selv at tale med nogle af de forbipasserende i forhallen.
– I denne her verden, hvor vi taler så meget om fake news, var det helt befriende at høre, at man efterlyste fakta og konkret viden om, hvad den pågældende patients sygdom betyder; hvad kan man gøre, og hvad kan den have af konsekvenser? Og så gik det som en rød tråd igennem de forskellige samtaler, at man ønsker tryghed. Man ønsker at blive mødt med imødekommenhed og nærvær. Man ønsker, at der er tid, og at man bliver set. Det gjaldt både patienter og pårørende, siger Inge Kristensen.
I denne her verden, hvor vi taler så meget om fake news, var det helt befriende at høre, at man efterlyste fakta og konkret viden om, hvad den pågældende patients sygdom betyder; hvad kan man gøre, og hvad kan den have af konsekvenser?
Inge Kristensen, direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed
– Rigshospitalet gør et rigtig godt stykke arbejde i forhold til Hvad er vigtigt for dig?-dagen. Jeg er meget taknemmelig for at have været med og ved selvsyn opleve det store engagement og arbejde, ledelse og ansatte lægger i dagen. Det er også en inspiration i forhold til vores arbejde i PS!, slutter hun.