PS! i debat om fake news i en coronatid

Hvordan undgår vi fake news-fælderne i en coronatid? Det var spørgsmålet, da direktør Inge Kristensen deltog i debat på Altingets sommermøde. Vi skal kommunikere åbent og hjælpe med at finde enkle løsninger på komplekse problemer, lød svaret.

Sommermøde i Altingets gårdhave. Fra venstre: Anders Bæksgaard, Michael Matz, Christiern Santos Rasmussen, Lisbeth Knudsen, Martin Ruby og Inge Kristensen.

Uge 24 skulle det årlige Folkemøde have fundet sted på Bornholm, men i år er det ligesom så meget andet aflyst. Dansk Selskab for Patientsikkerhed skulle have deltaget som del af Det Fælles Sundhedstelt og med planlagte debatter om bl.a. telemedicin og diagnosefejl.

Lidt folkemøde- og debatstemning fik PS! alligevel mulighed for at medvirke i, da Nordisk Ministerråd og Nordisk Råd inviterede PS!-direktør Inge Kristensen til at deltage i en debat på Altingets sommermøde med titlen: ”Hvordan undgår vi Fake news fælderne i en coronatid?”

Baggrund for emnet var en Megafonmåling, der viser, at 50 % af de adspurgte mener, at der er for meget misinformation om corona på sociale medier, mens 26 % mener det samme for redaktionelle medier.

Panelet, der skulle diskutere udfordringer og mulige løsninger, var:

  • Martin Ruby, Facebook, Head of Public Policy i Norden
  • Lisbeth Knudsen, chefredaktør, Altinget og Mandag Morgen
  • Michael Matz, seniorrådgiver i Nordisk Råd
  • Inge Kristensen, direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed
  • Christiern Santos Rasmussen, oplægsholder og Fake News ekspert
  • Anders Bæksgaard, moderator og politisk redaktør på Politiken

Det fandt sted i Altingets gårdhave i København onsdag den 8. juni. Der var plads til 30 tilskuere – med god afstand – men debatten blev også streamet live og kan fortsat ses på Altingets og Nordisk Samarbejdes hjemmesider.

Video fra debatten om fake news i en coronatid på norden.org

Læs mere om sommermødet på altinget.dk

Åben kommunikation i øjenhøjde

I løbet af 45 minutter kom panelet ind på emner som ytringsfrihed på Facebook, sociale mediers anmærkning ved misinformation og håndtering af ’infodemien’, der er udsprunget af coronakrisen.

– Vi skal passe på med akademisere for meget. En lungepatient, der søger viden på sociale medier om, hvordan man kan passe på sig selv under corona, har ingen glæde af, at nogen efterfølgende kommer med et stempel om, at det er misinformation. Borgerne søger enkle løsninger på komplekse problemer, og det skal vi hjælpe dem med at finde, sagde Inge Kristensen undervejs i debatten.

At kommunikere åbent – både om det man ved, og det man ikke ved – var ifølge hende vigtigt for at modvirke fake news-fælderne under corona:

– Folk mangler svar på deres spørgsmål. Der er stor bekymring, og det er ikke nok at få at vide, hvad man må og ikke må. Hvis man vil vide, om det kan beskytte en at bruge mundbind, hjælper det ikke at få at vide, at de er reserveret til sundhedsvæsenet. De brugbare svar skal være tilgængelige, og der har myndighederne en opgave, for ellers søger folk information andre steder.

Inge Kristensen fremhævede Læger Formidler og Facebook-gruppen ’Spørg en læge om coronavirus’, hvor frivillige læger besvarer spørgsmål, som gode eksempel på kommunikation i øjenhøjde. Netop det at gøre viden tilgængelig på forskellige platforme til forskellige målgrupper var en vigtig pointe for direktøren:

– Vi skal tage ved lære af coronakrisen. Der skal være åben kommunikation i øjenhøjde, og så kan man overveje samarbejde med uafhængige aktører, som har gjort det godt. Vi skal huske alle målgrupper, så vi ikke skaber ulighed i patientsikkerhed.

Patientsikkerhed i en coronatid

Find mere om