Patientsikkerhed på plejehjem

Dansk Selskab for Patientsikkerhed (PS!) ønsker med denne rapport at kortlægge og belyse patientsikkerhedsmæssige risici og muligheder for forbedring afledt af en høj andel af medarbejdere uden en social- og sundhedsfaglig uddannelse i den kommunale ældrepleje.

Udgivelsesår:
2025

Udgivet af:
Dansk Selskab for Patientsikkerhed
Rapport Patientsikkerhed på Plejehjem

Indledning

Mere end 20 % af plejepersonalet på danske plejehjem er uden en social- og sundhedsfaglig uddannelse, hvilket kan påvirke kvalitet og patientsikkerhed i plejen. Dansk Selskab for Patientsikkerhed (PS!) ønsker med denne rapport at kortlægge og belyse patientsikkerhedsmæssige risici og muligheder for forbedring afledt af en høj andel af medarbejdere uden en social- og sundhedsfaglig uddannelse i den kommunale ældrepleje.

Vi søger gennem dansk og international litteratur at indkredse temaer med særligt fokus på medarbejdere uden social- og sundhedsfaglig uddannelse i relation til patientsikkerhed til yderligere fordybelse og anvendelse i forbedringsarbejde. Rapporten belyser litteraturen på området, hvor vi går i dybden med udvalgte temaer, med henblik på praktisk anvendelse i en konkret plejehjemskontekst.

Rapporten er blevet til med finansiering fra Helsefonden, som en del af et projekt i samarbejde med Odense kommune. Projektet har til formål at belyse, om der eksisterer særlige udfordringer, problemstillinger og muligheder for at sikre kvaliteten og patientsikkerheden, samt udvikle og afprøve anbefalinger til, hvordan patientsikker omsorg, pleje og behandling kan sikres. Der følges efter projektets afprøvningsfase op med en rapport med anbefalinger til bl.a., hvordan det kan sikres, at personale uden social – og sundhedsfaglig uddannelse kan understøttes i en ensartet høj kvalitet og patientsikkerhed i pleje-, behandlings- og omsorgsopgaver på plejehjem.

Denne rapport indledes efter en kort begrebsafklaring med en baggrund for rapportens relevans. Der udbygges med et afsnit om ikke-uddannet plejepersonale og patientsikkerhed. Herefter præsenteres fund fra litteraturen fordelt på fem temaer: Systematisk oplæring og opfølgning, Opgaveafgrænsning, Støttesystemer og patientsikkerhedskultur, Ledelse tæt på og Adgang til information. Hvert tema afsluttes med konkrete fokusområder og løsningsforslag. Rapporten afsluttes med en nærmere beskrivelse af de anvendte metoder.