– Ny online tv-kanal skal være samlingssted for troværdig sundhedsinformation præsenteret i et letforståeligt sprog. SundhedsTV skal give større tryghed og mere velinformerede borgere, står der i den pressemeddelelse, SundhedsTV udsendte i forbindelse med lanceringen af den nye online tv-kanal.
Inge Kristensen, direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed, er med i Advisory Board:
– De etablerede og generelt troværdige danske mainstreammedier bringer jævnligt historier, som kan være både forvirrende og skræmmende for modtagerne. Jævnligt ser vi eksempelvis eksperter skændes i medierne om fortolkningen af ny forskning, virkning og bivirkninger ved medicin med videre. De mange forskellige former for offentlig kommunikation og formidling på sundhedsområdet har betydning for patienternes sikkerhed. Dansk Selskab for Patientsikkerhed vil gerne bidrage til et medie, der fagligt, sagligt, troværdigt og ikke mindst forståeligt for alle hjælper borgerne med gode råd og afklaring på sundhedsområdet, siger Inge Kristensen og fortsætter:
– Initiativets succes og gennemslagskraft, både blandt patienter og sundhedsprofessionelle, afhænger i udpræget grad af mediets troværdighed og redaktionelle uafhængighed. Som medlem af Advisory Board har jeg fokus på, at SundhedsTV både fra start og over tid beviser sin evne til at levere troværdig sundhedsinformation, der styrker patientsikkerheden.
Igennem de seneste år har Dansk Selskab for Patientsikkerhed engageret sig i debatten om troværdig og patientsikker sundhedsinformation, bl.a. via kronikker og debatindlæg, oplæg, sessioner og workshop på Patientsikkerhedskonferencen, Folkemødet etc. Inge Kristensens deltagelse i Advisory Board sker i forlængelse af denne indsats.
Udover Inge Kristensen består Advisory Board af Lisbeth Knudsen, direktør og chefredaktør Mandag Morgen og Mads Koch Hansen, lægelig direktør på Sygehus Lillebælt:
– Viden forpligter, og læger bør i højere grad dele deres viden i offentligheden – og ikke kun i den enkelte konsultation, siger Mads Koch Hansen til SundhedsTV og fortsætter:
– Den mulighed giver SundhedsTV. I en moderne verden med let adgang til viden og gode muligheder for erfaringsudvekslinger mellem ligesindede må vi sikre, at der også er adgang til reel og faktuel information om sundhed og sygdom. De seneste års massive misinformation om bl.a. vacciner har skabt stor usikkerhed for mange mennesker. Derfor skal vi blive bedre til at stå klar med fakta og god vidensformidling, så holdninger om sundhed og sygdom dannes ud fra viden og ikke ud fra frygt.
Om SundhedsTV
SundhedsTV er ejet af kommunikationsvirksomheden Advice A/S, der udsendte en pressemeddelelse ifm. lanceringen i Altingets gård i København i slutningen af september:
– SundhedsTV samarbejder med en række indholdspartnere. Det kan være patientforeninger, organisationer eller foreninger, der bidrager til at kvalificere indholdet, så det møder patienter og pårørendes behov for indsigt.
SundhedsTV er et univers fri for reklamer og bannerannoncer – og dermed også for både direkte og indirekte omtale af specifikke produkter. Den reklamefri finansieringsmodel gør det netop muligt at distribuere indholdet, så det møder danskerne dér, hvor de søger informationen.
– Hovedparten af indholdet på SundhedsTV er finansieret af aktører, der ønsker at bidrage til sundheds- og sygdomsoplysning af patienter og pårørende. Sponsorer har indflydelse på valg af sygdomsområde og overordnede temaer, men har ikke indflydelse på vinkler, indhold, anbefalinger eller valg af medvirkende – hverken eksperter eller patienter og pårørende. Dette bestemmes alene og uafhængigt af SundhedsTVs redaktion i samarbejde med de medvirkende fagpersoner ud fra sundhedsfaglige og videnskabelige hensyn, og/eller i henhold til officielle sundhedsmyndigheders anbefalinger, står der bl.a. i pressemeddelelsen.
Det er redaktionslæge Ida Donkin, der afgør, om et tema eller et sygdomsområde skal behandles på online tv-kanalen, oplyser SundhedsTV.