Sundhedsvæsenet spurgte, hvad der er vigtigt for borgerne: – At jeg kan danse igen

Over hele verden spurgte sundhedsprofessionelle patienter og borgere: Hvad er vigtigt for dig? den 9. juni 2021. Det danske sundhedsvæsen var med til at markere den internationale Hvad er vigtigt for dig?-dag på forskellige måder.

På Bispebjerg og Frederiksberg Hospital blev patienten Per Høgebjerg spurgt, hvad der er vigtigt for ham i mødet med sundhedsvæsenet.

– At jeg kan danse igen. – At se tv – især håndbold. – At I har et rygeområde.

Det var noget af de svar, som borgere og patienter gav til sundhedsprofessionelle på Hvad er vigtigt for dig?-dagen, som det danske sundhedsvæsen var med til at markere den 9. juni 2021.

I mere end 49 lande verden over blev spørgsmålet stillet for at sætte ekstra fokus på alt det, der er vigtigt for borgere, patienter og brugere af sundhedsvæsenet.

Formålet er at møde borgeren som et helt menneske ved at spørge ’Hvad er vigtigt for dig?’ i stedet for ’Hvad er der i vejen med dig?’. Inddragelse kan helt konkret skabe bedre resultater for den enkelte borger.

Hvordan Hvad er vigtigt for dig?-bevægelsen begyndte

Per vil danse igen

På Bispebjerg og Frederiksberg Hospital stræber de sundhedsprofessionelle efter at lytte til patienterne, og finde ud af hvad der fylder hos dem. Hvad er vigtigt for dig?-dagen er med til at styrke plejen og behandlingen, mener Johanne Lauersen Lykke, som er sygeplejerske på et af de neurologiske afsnit.

– Patienten er ikke et patientforløb, men en person med sin egen historie, spørgsmål og ønsker. Det skal vi altid huske. Og når vi spørger ind til personen, gør vi vores pleje og behandling mere rettet mod den enkelte patient og hjælper os med at prioritere, fortæller hun.

Spørgsmålet blev bl.a. rettet mod patienten Per Høgebjerg, som lider af Parkinson. Det vigtige for ham var at kunne komme til at danse igen. Han har nu endelig fået en operation, så han igen har kontrol over sine arme og ben. Udover operationen, som gav Per Høgebjerg sin førlighed og værdighed tilbage, så lagde han stor vægt på Bispebjergs omgivelser i sit svar:

-Jeg får en god livskvalitet, når jeg er her. Her er varme og identitet med de bevaringsværdige haver. Det betyder meget. Det er vigtigt at kunne gå udenfor og se alt det nye, fortæller Per Høgebjerg.

– Der var flere patienter og pårørende, som udtrykte vigtigheden i at have en stemme og viden ift. forskning og udviklingen af deres eget sygdomsområde. De ville gerne bruges aktivt for at kunne hjælpe andre med samme lidelser. Per blev første patient i vores neurologiske patientpanel. Det er jo helt fantastisk, hvad et spørgsmål som ”Hvad er vigtig for dig” kan åbne op for, siger Johanne Lauersen Lykke.

Håndbold, rygning og gåture er vigtigt

“Det er vigtigt at komme op fra morgenen af”

“At jeg har lov til at ryge”

“At se tv – især håndbold”

“Gåture når vejret er godt”

Det var nogle af de svar, som medarbejdere på plejehjem og i hjemmeplejen i Ringkøbing-Skjern Kommune fik, da de på dagen spurgte borgerne, hvad der er vigtigt for dem. Her blev det store spørgsmål stillet på flere forskellige måder til borgerne som fx “Hvad er vigtigt for dig for at få en god hverdag?”.

– Der begyndte at komme gode historier tilbage til mig. Så fantastisk, skrev Anja Bach, der er sundheds- og omsorgschef i Ringkøbing-Skjern Kommune i et LinkedIn-opslag.

Fire direktører stillede også spørgsmålet

Amager og Hvidovre Hospital bruger dagen som en årlig mulighed for at spørge patienter og borgere om det helt centrale i deres møde med sundhedsvæsenet. Her var det ikke kun frontpersonalet, som stillede spørgsmålet til patienterne, men også samtlige fire direktører, som var med ude på hospitalets gange og afdelinger. Se, hvilke svar de fik fra patienterne i videoen.

– Mange emner blev drøftet og mange gode input er taget med tilbage, fra alle de patienter der tog sig tid til at tale med os, skrev Tina Holm Nielsen, der er vicedirektør på Amager og Hvidovre Hospital, i et opslag på LinkedIn.

– Det er lærerigt at møde brugerne af vores hospital. Vi blev taget godt imod af patienterne. Det er vigtigt for dem at blive mødt med hjælpsomhed, hvilket de også gav udtryk for at opleve. Tak til patienterne og personalet, der behandler dem, tweetede hospitalsdirektøren fra Amager og Hvidovre Hospital, Birgitte Rav Degenkolv.

Postkort som sætter borgeren og patienten i fokus

Både i Herning Kommune og på Regionshospitalet Randers brugte de postkort til at få borgernes og patienternes ønsker, håb og behov i fokus.

Lancering og test i anledning af dagen

En ny “samarbejdssamtale” mellem de sundhedsprofessionelle og patienter og pårørende blev testet i Ortopædkirurgien på Regionshospitalet Horsens i anledning af Hvad er vigtigt for dig?-dagen. En velkomstpjece til patienter og pårørende blev også lanceret på dagen. At bruge dagen til at lancere og teste var oplagt, da formålet er at styrke inddragelsen af og støtten til patienter og pårørende i afdelingen.

Fra én dag til en uge

Flere steder rundt om i landet blev dagen udvidet til at vare en hel uge. Et af stederne var Odense Universitetshospital, hvor de i hele uge 23 havde fokus på, at medarbejderne fik spurgt ind til, hvad der er vigtigt for patienterne i forhold til netop deres forløb, sygdom og behandling.

Spørgsmålet skal stilles året rundt

I anledning af Hvad er vigtigt for dig?-dagen i år havde Dansk Selskab for Patientsikkerheds formand Karin Friis Bach skrevet et blogindlæg, der opfordrer til, at det vigtige spørgsmål ikke kun bliver stillet på denne ene dag om året – men hver dag. Flere sundhedsprofessionelle udtrykte samme budskab på de sociale medier.

– Det skal vi selvfølgelig, fordi det kan give en bedre borgeroplevelse, men for os i Dansk Selskab for Patientsikkerhed først og fremmest, fordi det gør pleje og behandling mere sikker. I tilgift gør det også behandling og pleje mere effektiv og dermed i sidste ende billigere, skriver Karin Friis Bach i sit blogindlæg, som du kan læse via linket nedenfor.

Blogindlægget: Breaking News: Borgerne vil inddrage sundhedsvæsenet i deres behandling!

Når vi opfordrer sundhedsprofessionelle til at spørge patienter og borgere Hvad er vigtigt for dig?, skal vi hos PS! selvfølgelig også selv stille spørgsmålet. Det har vi gjort til patientambassadør Katrine Kirk, som har svaret på spørgsmålet i et blogindlæg.

– Brynhild var en viljestærk, hårdtarbejdende fiskerenke som var urokkelig i sin tro. Hun troede på Gud, og hun troede på, at lægen ved bedst. Som godt 90-årig fik hun blærekræft. Som hendes barnebarn tog jeg med hende til en konsultation og indså med pludseligt klarsyn, hvorfor det er så vigtigt, at læger stiller spørgsmålet ”Hvad er vigtigt for dig?”. Når læger ikke stiller dette spørgsmål, risikerer man, at patienten ikke får den behandling, som passer bedst til det menneskes liv og værdier, skriver Katrine Kirk.

Blogindlægget: Det var vigtigt for Brynhild at blive i eget hjem

Tilbage er der kun at sige: TAK, til alle jer, der hjalp os med at markere dagen og dermed satte fokus på det vigtige spørgsmål, som har en stor betydning for patienters og borgeres pleje og behandling.