Arbejdsgangsanalyse – kortlæg jeres nuværende processer
Forståelse af det nuværende system er vigtigt, inden I går i gang med lave forbedringer. En arbejdsgangsanalyse er et redskab til en systematisk kortlægning af, hvordan en arbejdsgang forløber i praksis, og den kan bruges til at identificere muligheder for forbedring.
Hvad kan I opnå med arbejdsgangsanalysen?
Formålet med en arbejdsgangsanalyse er at kortlægge en udvalgt proces, som den foregår i virkeligheden.
Det undersøges, hvordan processen fungerer i dag. Det kan være bl.a. være, hvor lang tid processen tager, procestrin, der har særlig betydning for sikkerhed, kvalitet eller brugertilfredshed eller elementer, der er spild.
Kortlægningen kan bruges til at beskrive, redesigne eller optimere en proces.
En del af formålet er at involvere relevante aktører (fageksperter og brugere), så deres viden og idéer kan inddrages i forbedringsarbejdet. Derved bliver metoden også et grundlag for videre innovation.
Resultatet af analyserne er ofte, at I kan identificere overflødige aktiviteter, uhensigtsmæssige overgange, tidskrævende procedurer, usikre skift, variation i udførelsen af procestrin eller andre problemer i arbejdsgangen.
Hvornår er en arbejdsgangsanalyse velegnet?
Det kan være en god idé at lave en arbejdsgangsanalyse i begyndelsen af et forløb og derved bruge analysen til at blive klogere på, hvad problemet er, og identificere muligheder for forandring og forbedring, inden I går i gang med afprøvninger.
Hvem er arbejdsgangsanalysen relevant for?
Arbejdsgangsanalyser kan laves på mange forskellige niveauer. Analysen er særlig værdifuld, når den udføres tæt på praksis.
Det bedste resultat af arbejdsgangsanalysen opnås ved at involvere aktører fra processen – gerne med repræsentation fra alle afsnit/teams/faggrupper, der samarbejder om den udvalgte proces. Desuden kan det være oplagt at invitere modtagere af processen med, fx borgere og patienter, pårørende eller andre sektorer.
Hvordan bruges arbejdsgangsanalysen?
Udvælg den arbejdsgang, I vurderer som værende mest nødvendig i forhold til kvalitet og sikkerhed samt forventer vil have stor effekt på målopfyldelsen.
Alt efter arbejdsgangen kan der vælges at lave:
a) en lineær beskrivelse, hvor alle elementerne følger efter hinanden.
b) en parallel beskrivelse (det såkaldte svømmebanediagram), hvor arbejdsgangen beskrives fra de forskellige aktørers område.
Der er mange måder at illustrere en arbejdsgang på. Det vigtigste er at fokusere på, hvordan arbejdsgangen er i praksis, og ikke hvordan den er beskrevet eller ønsket.
Arbejdsgangsanalysen kræver aktiv facilitering for at sikre, at resultatet bliver anvendeligt.
Hvad skal I være særligt opmærksomme på, når I bruger arbejdsgangsanalysen som metode?
Arbejdsgangsanalyserne kan kompliceres, hvis:
- start/stop for processen ikke er klart defineret forud for analysen.
- arbejdsgangen involverer medarbejdere, der ikke er til stede ved analysen – dette medfører, at analysen bliver upræcis.
- der ikke er en standardiseret fremgangsmåde. Dette kan medføre, at deltagerne kan være uenige om arbejdsgangen (de udfører den på forskellige måder).
- deltagerne kan sammenblande a) arbejdsgangen som beskrevet i retningslinjer, b) arbejdsgangen som ønsket og c) arbejdsgangen, som den faktisk udføres.
Eksempler på brug af arbejdsgangsanalyser
I projektet Sikker Sammenhæng lavede deltagerne en arbejdsgangsanalyse på indlæggelsen af en patient fra et rehabiliteringscenter i kommunen. Deltagere fra både sygehus og kommune deltog i analysen. Analysen var med til at illustrere, hvor kompleks processen var, og hvor mange forskellige faggrupper, der havde kontakt med borgere og patienter undervejs.
I forbedringsprogrammet I sikre hænder har alle deltagende kommune udarbejdet arbejdsgangsanalyser inden igangsættelsen af konkrete forbedringer. Fx arbejdsgangsanalyse på faldudredning, administration af medicin og vejning af borgere og patienter. Arbejdsgangsanalyserne har været med til at pege på områder, hvor der var mulighed for forbedring af de eksisterende arbejdsgange.
Læs mere om arbejdsgangsanalyse
IHI Quality Improvement Essential Toolkit (ihi.org)
Kilder
Langley, GJ. et al. (2009). The improvement guide: a practical approach to enhancing organizational performance. 2. udgave. San Francisco: Jossey-Bass. s. 410-417
Brassard, M., Ritter, D. (2008). The Memory Jogger II: Healthcare Edition. Salem: Goal/QPC. s. 56-65.