Bliv Klar til samtalen

Syv tommelfingerregler og
fire medarbejderkompetencer

Udgivelsesår:
2024

Udgivet af:
Dansk Selskab for Patientsikkerhed og Fremfærd
Hent materialet og bliv Klar til samtalen

Introduktion til rapporten

Under den fælles ramme: ’Klar Til Samtalen’ er der siden 2017 gennemført en række projekter med det formål at understøtte, at sundhedspersonalet bliver bedre til at tale med de ældste og de meste syge borgere om livets afslutning og døden.

Målet har for alle indsatserne været, at livets afslutning i så høj grad som muligt sker i overensstemmelse med borgernes ønsker. Denne rapport præsenterer anbefalinger til andre kommuner og sundhedsklynger, der vil gennemføre indsatser på området.

Projekterne

Fremfærd Sundhed og Ældre har bedt Dansk Selskab for Patientsikkerhed gennemføre opsamlingen og herunder inddrage projekter fra andre kommuner og klyngesamarbejder.

I rapportens anden del gennemgås seks projekter under Klar Til Samtalen-rammen med deltagelse af Dansk Selskab for Patientsikkerhed i Aalborg Kommune, Sundhedsklynge Midt i Region Midtjylland, NSR Sundhedsklyngen i Region Sjælland, Sundhedsklynge Nord i Region Nordjylland, Sundhedsklynge Nykøbing Falster i Region Sjælland og Sundhedsklynge Midt i Region Nordjylland.

De seks projekter er i høj grad bygget oven på hinanden, så de bedste initiativer, indsatser og materialer i det ene projekt er blevet til inspiration og yderligere udvikling i de næste projekter. Det er sket i en opadgående spiral førende til større og større afklaring af, hvilke indsatser der ikke blot er relevante, men også gennemførlige med et overskueligt ressourcetræk.

Det har været gennemgående for de lokale projektejere, at der har været stor interesse for at dele alle nye idéer, resultater og materialer med dem, der måtte være interesserede.

I denne rapport gennemgås ovennævnte projekter sammen med projekter fra Region Nordsjælland, Ringkøbing-Skjern Kommune og Region Hovedstaden blandt andet på baggrund af interviews med projektejerne. Hvert projekt eller indsats omtales særskilt i rapportens anden del.

På den baggrund præsenteres syv tommelfingerregler til andre, der vil igangsætte projekter eller indsatser på området – og dertil fire temaer for kompetenceudvikling hos medarbejderne.

Se projektsiden for Klar til samtalen

Find mere om