Nedtur og optur. Fra desperation til bedre trivsel.

Høj arbejdsglæde er afgørende for høj kvalitet og patientsikkerhed. På Patientsikkerhedskonferencen kan man bl.a. høre, hvordan personalet på Kirurgisk Afdeling Slagelse fik vendt en nedtur til optur. Desperation førte til innovation.

Overlæge Line Walker og afdelingssygeplejerske Sabina Annika Lund på Slagelse Sygehus i forbindelse med Hvad er vigtigt for dig-dagen i 2018. De har taget initiativ til verdens første Hvad er vigtigt for os?-dag, og på Patientsikkerhedskonferencen vil de fortælle om tiltag til bedre trivsel blandt medarbejderne.

Stigende udgifter, større krav til pleje og behandling og 2 % sparekrav årligt. Det var den situation, Kirurgisk Afdeling Slagelse befandt sig i tilbage i 2014. Resultatet var tiltagende symptomer på stress og mistrivsel blandt personalet.

Løsningen var bl.a. et nyt og originalt initiativ fra personalet selv. Det, der oprindelig var tænkt som hjælp til patienterne, udviklede sig til en slags hjælp til selvhjælp.

Hvad er vigtigt for personalet?

I sundhedsvæsenet tales der, med god grund, meget om kommunikationen mellem personale og patienter. Dialogen mellem brugere og behandlere er afgørende.

Spørg ikke patienten, hvad er der i vejen med dig? Spørg i stedet, hvad er vigtigt for dig? Spørgsmålet skaber større indlevelse i patientens behov, rykker ved personalets antagelser og rutiner og skaber større tilfredshed blandt patienter og pårørende.

Hvad er vigtigt for dig?-dagen – den 6. juni – er en del af en større dagsorden, der handler om inddragelse, åben dialog og kommunikation i øjenhøjde med patienten. Derfor har Kirurgisk Afdeling Slagelse i flere år deltaget i Hvad er vigtigt for dig?-dagen d. 6. juni.

Men hvad er egentlig vigtigt for os? spurgte personalet på afdelingen sig selv. Det førte til verdens første Hvad er vigtigt for os?-dag, som afholdes 4. april, umiddelbart forud for Patientsikkerhedskonferencen.

Hør om tiltag til bedre trivsel på Patientsikkerhedskonferencen

– I 2014 befandt Kirurgisk Afdeling Slagelse sig i en situation, hvor stigende udgifter, større krav til pleje og behandling og 2 % sparekrav årligt ledte til, at personalet reagerede med tiltagende symptomer på stress og mistrivsel. Det medførte sygemeldinger og stigende utilfredshed i medarbejdergruppen. For at imødekomme personalets behov har vi siden, trinvist, iværksat diverse tiltag, som omtales i detaljer ved konferencen, fortæller overlæge Line Walker og afdelingssygeplejerske Sabina Annika Lund og fortsætter:

– Vi startede med desperation, men er endt ud med en fokuseret indsats, som alle kan helt eller delvist duplikere til egne forhold, afhængigt af behov og ønsker. Vi vil i hvert fald gerne dele vores rejse med deltagerne på konferencen.

Hør om erfaringerne fra Slagelse Hospital, og få inspiration til at fremme arbejdsglæden på egen afdeling under Session A: Vigtigt for os – Arbejdsglæde og faglig stolthed tilbage i sundhedsvæsenet.

Program og tilmelding #patient19