
Ny erfaringsopsamling om sikkerhed under COVID-19
Styrelsen for Patientsikkerhed har udgivet en ny erfaringsopsamling om sikkerhed for borgere, patienter og sundhedspersonale i forbindelse med COVID-19.
Styrelsen for Patientsikkerhed har udgivet en ny erfaringsopsamling om sikkerhed for borgere, patienter og sundhedspersonale i forbindelse med COVID-19.
Det seneste halve år har vi afprøvet forskellige metoder til at sikre gode forhold for (sam)arbejde og trivsel blandt medarbejderne. I anledning af den internationale patientsikkerhedsdag deler vi vores bedste tips her, for hvis medarbejderne ikke har det godt, er det svært at gøre det godt for andre.
Som ansat i sundhedsvæsenet er man udsat for intense oplevelser, der ikke kan undgå at påvirke én psykisk. Men kulturen er, at dét skal man som medarbejder være robust nok til selv at klare. Et nyt initiativ vil gøre det legalt og almindeligt at tale med kolleger om vanskelige episoder.…
Facebookgruppen ’Spørg en læge om coronavirus’ er modtager af Patientsikkerhedsprisen 2020. ”Initiativet viser mod og nytænkning, det skaber tryghed for patienter, samtidig med at det tager noget af presset fra sundhedsvæsenet,” lyder begrundelsen fra patientambassadør Ivar Petersen.
Den 17. september afholdes World Patient Safety Day for anden gang. Årets tema er “Health Worker Safety: A Priority for Patient Safety”. Dansk Selskab for Patientsikkerhed opfordrer til at støtte op om dagen og sætter selv fokus på, hvordan særligt medarbejdernes sikkerhed kan sikres.
I 2020 skulle International Forum have været afholdt i København, men på grund af coronapandemien afholdes konferencen i stedet virtuelt i november. BMJ og IHI, der står bag konferencen, har nu besluttet, at International Forum kommer til København den 15.-17. maj 2023.
Problemstillinger om ‘kultur’ i sundhedsvæsenet har vist deres grimme ansigt i sommertiden. Det skriver direktør Inge Kristensen i Kommunal Sundhed, hvor hun også giver seks greb til at skabe forbedringer for borgernes, ledernes og medarbejdernes skyld.
Skal vi have lighed i sundhed – og det skal vi – er vi nødt til også at lytte til erfaringer fra LGBT+-personer og være opmærksomme på de emotionelle skader, de risikerer at blive udsat for i mødet med sundhedsvæsenet. Hændelser, der kan påvirke tilliden til sundhedsvæsenet og dermed indirekte…
Skal vi have lighed i sundhed – og det skal vi – er vi nødt til også at lytte til erfaringer fra LGBT+-personer og være opmærksomme på de emotionelle skader, de risikerer at blive udsat for i mødet med sundhedsvæsenet. Hændelser, der kan påvirke tilliden til sundhedsvæsenet og dermed indirekte…
På Odense Universitetshospital og Svendborg Sygehus ville de i år ikke kun spørge patienter: Hvad er vigtigt for dig? De afprøvede også en ny måde at understøtte patienter i at deltage aktivt i beslutninger om deres eget forløb.