Patientsikkerheden bliver bredere

Vi startede med at fokusere meget på sygehusene. I dag er vi jo også i stadig stigende grad ude i kommunerne, og med Hej Sundhedsvæsen har vi en arm, hvor vi direkte taler til patienterne, siger Britt Wendelboe. Vi har interviewet hende i hendes nye rolle som konstitueret direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed.

Du var med til opstarten af selskabet i 2001. Hvad er forskellen på dengang og nu?

Da vi startede, handlede det meget om at få dagsordensat patientsikkerhed og få det gjort legitimt at beskæftige sig med og prioritere. Vi skulle flytte det fra, at sundhedspersonale blev udpeget med personlig skyld og skam og til, at man introducerede et systemperspektiv, hvor man skulle lære af sine fejl. Fra at fejl blev holdt ”hemmelige”, arbejdede vi hen imod et rapporteringssystem for utilsigtede hændelser, et åbent system som opsamler vigtig viden og erfaringer, og som er til gavn for både patienter og personale. Vi måtte kæmpe for den ændring, også politisk. I dag taler alle om patientsikkerhed som en selvfølge.

Hvordan arbejder selskabet i dag i forhold til starten for 15 år siden?

I starten var definitionen af patientsikkerhed mere snæver end idag, hvor vi arbejder med forbedringer inden for både sikkerhed, men også inden for effekt af behandling, patientfokus, rettidighed, omkostningseffektivitet og lighed i pleje og behandling for alle borgere, dvs. alle de seks dimensioner, som er ankerkendte både i Danmark og internationalt. Vi arbejder med store forbedringsprojekter som Patientsikkert Sygehus, Sikre fødsler og I sikre hænder. Projektet Sikkert Patientflow har været en stor succes og vil uden tvivl blive videreført på forskellige måder i fremtiden. Også fra projektet Sikker Psykiatri forventer vi spændende resultater i 2016.

Hvad med forholdet mellem primær og sekundærsektor?

Vi startede med at fokusere meget på sygehusene. I dag arbejder vi jo også i stadig stigende grad sammen med kommunerne, og med Hej Sundhedsvæsen har vi en arm, hvor vi direkte taler til patienterne og til patientorganisationer om, hvordan de kan være med til at forbedre deres eget forløb – det er en trend, vi også kan se internationalt, så vi er en aktiv del af den movement, der er på kvalitetsområdet.

Kan du nævne nogle af de vigtigste indsatser for selskabet her i det nye år?

En af de spændende ting er, at projektet ”I sikre hænder” har opnået en masse fantastisk gode resultater, så partierne bag Satspulje-midlerne besluttede at afsætte en stor sum penge til at få det bredt ud, og der er vi aktuelt i dialog med KL og Sundhedsministeriet om, hvordan mange flere kommuner kan arbejde med datadrevet, systematisk forbedringsarbejde.

I vores samarbejde med TrygFonden lancerer vi en pårørende-kampagne i regi af Hej Sundhedsvæsen her i foråret. Der er brug for et nyt og endnu stærkere fokus på den vigtige rolle, de pårørende kan have i selve pleje- og behandlingsforløbet. Det er vigtigt at få etableret det optimale samarbejde mellem patient, pårørende og sundhedsvæsen. I forbindelse med kampagnen kommer vi også med en række nye undersøgelser og redskaber, og det vil alt sammen være klar til Patientsikkerhedskonferencen i april, som også på den måde for alvor kommer til at stå i de pårørendes tegn.

Samtidig har vi fortsat hele vores kompetenceudvikling med Forbedringsagentuddannelsen, og som det seneste nye også undervisning af mellemledere. Formålet er at uddanne ledere af institutioner i kommunerne, f.eks. på plejehjem, så de efterfølgende kan stå i spidsen for forbedringsarbejdet inden for eget ledelsesområde.

Hvad betyder det, at du nu ændrer titel fra souschef til konstitueret direktør?

Personligt vil Beths afgang selvfølgelig være et tab – hun har jo været min nærmeste kollega og sparringspartner i 14 år.

Men langt hen ad vejen synes jeg, det er de samme opgaver. Jeg har i forvejen beskæftiget mig med at lede store dele af selskabets arbejde, det politisk-strategiske, det økonomiske og fundraising.

Min vigtigste opgave mens jeg sidder i denne stol er at lede en proces, så selskabet går sikkert fra at være en pionerorganisation – kendt for vores fantastisk dygtige og karismatiske initiativtager Beth Lilja – til at etablere sig som en bæredygtig organisation kendt for sine resultater og budskaber. Det er en spændende udfordring, vi har fælles med alle andre pionerorganisationer eller virksomheder for den sags skyld. Jeg er optimistisk, fordi der er så mange dygtige folk på holdet og et tæt samarbejde med centrale aktører og mennesker, der deler selskabets vision.