
Borgeren er første offer. Fagpersonen den næste. Til sidst rammes systemet
Når der sker en fejl i sundhedsvæsenet, er borgeren det første offer, men den sundhedsperson, der har været involveret, er også offer – det andet offer.
Når der sker en fejl i sundhedsvæsenet, er borgeren det første offer, men den sundhedsperson, der har været involveret, er også offer – det andet offer.
Alle sundhedsprofessionelle skal blive bedre til at tale med de ældste og de mest syge om døden og om ønsker til den sidste levetid. Heldigvis er udviklingen allerede i gang, skriver overlæge Ove Gaardboe.
Covid-19 har gjort drøftelser om ressourceknaphed åbne for befolkningen, hvilket har gjort etisk svære valg – for eksempel, om man må have besøg fra pårørende – forståelige for befolkningen. Krisen er en ekstrem situation, men bør vi også i fremtiden involvere befolkningen i etiske overvejelser i sundhedsvæsenet?
In a recent article by Byron Crowe and colleagues in BMJ Q&S the authors explore the similarities and possibilities of combining Quality Improvement methods (Model for Improvement) with design thinking (DT), specifically the ‘Double Diamond’ method. The paper starts by highlighting the chronological parallel between the initial application of improvement…
Behandlingen af lungebetændelse er, trods retningslinjer, ikke særlig ensartet på forskellige danske hospitaler. En bedre udredning og behandling kan bl.a. betyde, at flere overlever og mindske forbruget af antibiotika. Et nyere forskningsprojekt har vist, at det nytter at rydde barrierer af vejen. Men ændring af IT-systemer har mere langvarig effekt…
Høj kvalitet i sundhedsvæsnet, og af de ydelser der leveres, er noget såvel sundhedsfaglige som patienter efterspørger og efterstræber. Med hvad er høj kvalitet, og er der forskelle i hvad der efterspørges og stræbes efter fra hhv. sundhedsvæsnets og patienternes synsvinkel? Dette ser et nyere hollandsk studie nærmere på, ved…
At the end of this year, we would like to invite you to take a few moments to pause and imagine the future and what role compassion has in healthcare, and importantly, how you can make an impact, because as we know, compassion is more than empathy; it includes the…
Institute for Healthcare Improvement, IHI, afholdt 5.-8 december deres traditionelle National Forum. I år var arrangementet virtuelt, og Dansk Selskab for Patientsikkerhed, PS!, var med. IHI National Forum 2021 Årets Forum med mere end 125 sessioner havde et stærkt fokus på nogle af de områder, der også er højt prioriterede…
Covid har igen taget i landet, og i den korte periode, hvor vi troede vi havde lagt det bag os, var fokus på nærhospitaler og på sygeplejerskestrejken. Så psykiatrien har måttet vente. Igen. Det skulle så i hvert fald gerne give anledning til, at vi får mulighed for at drøfte,…
Dansk Selskab for Patientsikkerhed var vært ved det første møde i et nyt landsdækkende netværk for alle, der arbejder med analysemetoden FRAM. Det er meningen, at netværket skal udvikle sig, og det første møde gav en rigtig god baggrund for det videre arbejde.