
Ny bog: Hvad har sundhedsvæsenet lært af covid-19?
Hvad har coronakrisen lært os om kvalitet og patientsikkerhed i sundhedsvæsenet?
Hvad har coronakrisen lært os om kvalitet og patientsikkerhed i sundhedsvæsenet?
Jason Leitch, toprådgiver for den skotske regering gennem covid-19-pandemien, leverer keynotetale ved Patientsikkerhedskonferencen i november 2021.
Sundhedsreform, psykiatriplan og evaluering af strammerpakken. Der er nok at tage fat på ovenpå en solrig sommer, for under hele sundhedsvæsenet ligger personalemangel som en bombe, skriver Inge Kristensen i Kommunal Sundhed.
Sommeren har givet anledning til refleksion om patientsikkerhed og kvalitet hos flere af bestyrelsesmedlemmerne i Dansk Selskab for Patientsikkerhed. De har derfor sendt en sommerhilsen, hvor de fortæller, hvad der for tiden gør indtryk på dem.
En analyse gennemført ved Harvard University School of Public Health vurderer effekten af forskellige strategier, der benyttes til at øge kvaliteten af sundhedsydelser. Man har vurderet træning af personalet, forskellige former for supervision samt kvalitetsarbejde, der foregår i formelle eller uformelle teams (”group problem solving”). Mens både træning og supervision…
Et nyt ledelsesredskab – kaldet positive patientsikkerhedsrunder (Positive Leadership Walkrounds) – giver en række positive effekter ikke bare på patientsikkerheden, men også på medarbejdernes trivsel. Det viser en omfattende test af metoden gennemført ved Duke University Health Systems i North Carolina, USA. Patientsikkerhedsrunder blev som metode beskrevet i 2004 af…
Fysiske og kommunikative forhold er vigtige faktorer ved overlevering af information mellem læger ved vagtskifte. Det viser et sociologisk studie gennemført på tre Veteran Affairs hospitaler i USA. Hvor rapporten ved vagtskifte typisk opfattes som en simpel videregivelse af information, viser studiet, at overleveringen er langt mere kompleks. Undersøgelsen bygger…
En spørgeskemaundersøgelse blandt 200 patienter på et australsk hospital viser, at ældre patienter (65+) er villige til at bidrage til korrekt medicinering, mens de er indlagt på hospital. 59 % af patienterne ønskede at bidrage ved at stille spørgsmål til medicinen og 87 % ved at sige til, hvis de…
Når patienter tidligere har fået stillet en forkert diagnose, påvirker det tilliden til deres nuværende læge negativt. Det viser et japansk web-baseret survey blandt voksne patienter med kroniske lidelser som hjertesygdom, cancer, depression eller bindevævssygdomme. Blandt 661 adspurgte patienter var der 23 %, der havde været ude for en diagnosefejl,…
Sundhedspersonalets møde med etniske minoriteter kan give anledning til svære situationer, som personalet ikke føler sig parat til at håndtere. Et norsk studie gennemført i samarbejde mellem Oslo Metropolitan University (OsloMet) og Oslo Universitetshospital, viser, at fokusgrupper med metoden Critical Incident Technique, er velegnet til at fremme refleksion over disse…