Konference, Tidligere arrangementer

Konference om patientsikkerhed i det sammenhængende sundhedsvæsen 2024

Konference deltagelse én dag 2.950 kr. og begge dage til 4.800 kr.

Tilmeld dig konferencen
“Nærhed, sammenhæng og sikkerhed: mantra for fremtidens sundhedsvæsen” er overskriften for efterårets konference om patientsikkerhed i det sammenhængende sundhedsvæsen.

Sundhedsvæsenet står over for store omvæltninger. Opgaver flyttes mellem fagområder. Mellem sektorer. Det kræver nye måder at indrette og tænke vores sundhedsvæsen.

Et af de helt afgørende temaer for Sundhedsstrukturkommissionens arbejde er at skabe sammenhæng mellem forskellige sektorer i sundhedsvæsenet. Manglende sammenhæng og usikre overgange mellem faggrupper, afdelinger og sektorer er et af de største patientsikkerhedsproblemer.

Hvordan sikrer vi, at alle forløb, som går på tværs, bliver så sikre som muligt? Det gør vi ved at samarbejde mere og bedre – Dansk Selskab for Patientsikkerhed præsenterer de gode løsninger og giver inspiration til at skabe nærhed, sikkerhed og sammenhæng på Konference om patientsikkerhed i det sammenhængende sundhedsvæsen.

Konferencen er for alle, der arbejder med – og har interesse i – at skabe patientsikkerhed og sammenhæng i sundhedsvæsenet.

Mantraet for fremtidens sundhedsvæsen bliver nærhed, sammenhæng og sikkerhed – hør, hvordan vi opnår det på konference i efteråret

Hør, hvordan vi i sundhedsvæsenet skaber sammenhæng og sikre overgange ved bl.a. at gå fra silotænkning til fælles opgaveløsning, får sammenhæng mellem sundhedsdata og skaber et fælles sprog, på efterårets konference om patientsikkerhed i det sammenhængende sundhedsvæsen.

Keynotes på konferencen


Sessioner, workshops og site visit

Beskrivelser af sessioner, workshops og sitevisits opdateres løbende.

Der kan forekomme ændringer i programmet.

Mandag den 7. oktober (dag 1)

Keynote: Janne Aaltonen, CEO i The Finnish Medical Association
Keynotes: Guy Boersma, Executive Director og Rob Trimble, Associate Partner fra Bromley by Bow Health Partnership, London
Keynote: Hilary Cottam, Officer of the Order of the British Empire
Session 1: Sammenhæng og bedre patientforløb for borgere med social udsathed – med problemstillinger som bl.a. rusmiddelbrug, hjemløshed, psykiatriske og somatiske lidelser
Samfundets mest udsatte borgere har ofte flere og komplekse problemstillinger i deres liv – som hjemløshed, rusmiddelforbrug, psykisk og somatisk sygdom, et begrænset netværk og med færre ressourcer og sundhedskompetencer.

Borgere med social udsathed oplever ulighed i sundhed både i form af oversygelighed og overdødelighed. De oplever ofte at blive kastebold mellem forskellige instanser, med hyppige svigt og afbrudte forløb i deres møde med sundhedsvæsenet.

De tværsektorielle og tværfaglige samarbejdsindsatser er helt centrale, for at kunne yde den rigtige hjælp og støtte til borgere med social udsathed, og derigennem skabe mere lighed i sundhed.
 
Sessionen vil have fokus på beskrivelse af konkrete tværfaglige og -sektorielle samarbejdsprojekt for socialt udsatte borgere. Der vil være fokus på patientinddragelse, relationelle arbejde og kommunikation. Der vil blive beskrevet aktuelle barriere for det tværsektorielle samarbejdet f.eks. data- og informationsdeling og givet eksempler på lokale forbedrings- og løsningsforslag.
 
Det tværsektorielle fællesteam er et samarbejde mellem Psykiatrisk Center Amager med deres psykiatriske gadeplansteam, Københavns kommune med hjemløseenheden, rusmiddelbehandlere og kommunale sagsbehandlere. Udviklingen og arbejdet med projektet vil blive præsenteret, med fokus på både løsninger, men også udfordringer i det tværsektorielle samarbejde.
 
Det socialpsykiatriske botilbud – Fundamentet i Esbjerg kommune – vil fortælle om et projekt, de har deltaget i, der skulle forebygge utilsigtede hændelser, som genindlæggelser og tvangsindlæggelser, samt forebygge vold på bostedet. De har arbejdet med brug af ISBAR til at styrke både medarbejderes kommunikation med eksterne samarbejdspartnere og øge deres beboeres kommunikation og sundhedskompetencer i mødet med sundhedsfaglige behandlere.
 
Flexklinikken, Bispebjerg & Frederiksberg hospital arbejder med at sikre at socialt udsatte patienter har en lettere adgang til og udbytte af behandling i sundhedsvæsenet, samt understøtter bedre tværsektorielle overgange. Flexklinikken vil holde et erfaringsoplæg med fokus på det koordinerende patientteam, deres erfaringer, læringspunkter og hvad kan næste skridt være.

Efter sessionen vil du have
– kendskab til konkrete tværfaglige, tværsektorielle forbedringsprojekter målrettet borgere med social udsathed
– viden om, hvordan der arbejdes med patientinddragelse, kommunikation og forståelse for vigtigheden af det relationelle arbejde hos socialt udsatte borgere
– kendskab til generelle og særlige tværsektorielle samarbejdsudfordringer i arbejdet med socialt udsatte og få eksempler på konkrete projekter, der kan mindske disse udfordringer og barrierer

Oplægsholdere
– Ursula Pie Aidt, oversygeplejerske, det psykiatriske gadeplansteam og del af ”Det tværsektorielle Fællesteam” – et samarbejdsprojekt mellem Psykiatrisk Center Amager og Københavns Kommune om hjemløse patienter
– Charlotte Topp, afsnitsleder, Flexklinikken, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital
– Majbritt Kjems Søberg, tilbudsleder for det socialpsykiatrisk botilbud Fundamentet i Esbjerg Kommune

Deltagermålgruppe
Direktion, afdelings-/afsnitsledere, frontpersonale, kvalitets-/udviklingskonsulenter, politikere/beslutningstagere

Sessionen afholdes 2 gange: for- og eftermiddag
Session 2: Data på tværs af sektorer – hvordan sikrer vi sammenhæng i alle patientforløb og mellem sektorer
I denne session vil vi udforske, hvordan deling af data på tværs af sundhedssektorer kan skabe sammenhængende patientforløb og forbedre samarbejdet mellem forskellige aktører i sundhedsvæsenet.

Vi vil dykke ned i det voksende potentiale af sundhedsdata, der deles og anvendes på tværs af sektorer. Gennem indlæg og cases vil vi belyse, hvordan sundhedsdata kan forbedre patientbehandling, optimere sundhedsvæsenets ressourcer og fremme forskning. Vi vil også diskutere nogle af de udfordringer, der er forbundet med at dele sundhedsdata på tværs af sektorer, herunder hvordan vi i klinisk praksis kan navigere i det komplekse landskab og sikre, at brugen af tværsektorielle data leverer maksimal værdi uden at skabe nye problemer?

Morten Elbæk Petersen er en førende figur inden for digital sundhed i Danmark og administrerende direktør for sundhed.dk. Han er kendt for at fremme innovation og digital transformation i sundhedsvæsenet, hvilket har styrket Danmarks position som en frontløber inden for e-sundhed. På sessionen kan du høre Morten Elbæk Petersen, præsentere hvordan sundhed.dk kan understøtte det sundhedsfaglige arbejde i sektorovergangene og styrke patientens indsigt i egen helbredssituation samt hvordan sundhed.dk kan understøtte at mere behandling fremadrettet skal ske i praksissektoren, i kommunerne og i hjemmet. Oplægget stiller skarpt fokus på sundhed.dk som sundhedsfagligt arbejdsredskab med nedslag i konkrete sundhedsfaglige brugsscenarier – redskaber der kan tages i brug allerede fra i dag.

Vibeke van der Sprong der er vicedirektør i sundhedsdatastyrelsen er en anerkendt ekspert inden for sundhedsdata og digital sundhed. Hun har omfattende erfaring med at udvikle og implementere digitale løsninger, der fremmer dataudveksling og patientsikkerhed i sundhedsvæsenet. Hendes arbejde fokuserer især på at udnytte sundhedsdata til at skabe mere effektive, sammenhængende og patientcentrerede sundhedssystemer. På sessionen vil Vibeke præsentere, hvordan “Sundhedsdata på Tværs” (et dataværktøj udviklet af Sundhedsdatastyrelsen) kan skabe større viden om fælles patientpopulationer og understøtte sektordialog med henblik på bedre planlægning og kvalitetsudvikling. Vibeke stiller skarpt på løsninger, der kan implementeres direkte i den daglige kliniske praksis, men giver også bud på fremtidige perspektiver for sundhedsdata på tværs af sektorer i lyset af sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger.

Sessionen afsluttes med spørgsmål og perspektiver fra deltagere på sessionen.

Sessionen afholdes 2 gange: for- og eftermiddag

Efter sessionen vil du
– have indblik i potentiale ved anvendelse af sundhedsdata på tværs af sektorer ifht. at realisere et mere sammenhængende sundhedsvæsen.
– have kendskab til de tekniske, organisatoriske og kulturelle udfordringer ved at sikre sammenhængende dataudveksling på tværs af sektorer og hvordan disse udfordringer kan påvirke patientsikkerheden.
– have en grundlæggende forståelse af, hvordan bedre brug af sundhedsdata kan fremme et mere sammenhængende og lærende sundhedsvæsen samt indblik i konkrete løsninger til deling af tværsektorielle data
– kunne anvende viden om sundhedsdata til at identificere og vurdere mulige anvendelser i egen praksis

Oplægsholdere
– Morten Elbæk Petersen, direktør, sundhed.dk
– Vibeke van der Sprong, vicedirektør, Sundhedsdatastyrelsen
– Birgit Hartoft, patientambassadør, Dansk Selskab for Patientsikkerhed
Session 3: Kom godt hjem – et tværsektorielt samarbejde
Når vi som borgere har brug for hjælp fra sundhedsvæsenet, er det behovet for hjælp der har betydning og ikke om hjælpen kommer fra kommune eller sygehus. Det afgørende er, at borgeren modtager den nødvendige hjælp uden at opleve besvær.

Sessionen giver erfaringer og resultater fra projekt ‘Den trygge og sikre udskrivelse’ et samarbejde mellem Odense Universitetshospital og Svendborg og Faaborg-Midtfyn kommuner. Projektet har tre perspektiver: et borgerperspektiv, et medarbejderperspektiv og et organisatorisk perspektiv. Resultaterne viser en øget patienttilfredshed, en øget medarbejdertilfredshed og en markant reduktion i tidsforbrug. Det samlede forbrug på udarbejdelse af plejeforløbsplaner er reduceret med 75%. Erfaringerne har skabt et andet narrativ om det tværsektorielle samarbejde.

Sessionen giver resultater på den ændrede arbejdsgang på tværs af sektorer og plan for spredning til andre kommuner i regionen.

Sessionen giver deltagerne ideer til hvilke elementer der kan afprøves i egen praksis.
 
Efter sessionen har du
– viden om en konkret indsats der styrker det tværsektorielle samarbejde med værdi for borgeren
– viden om de processer der er afgørende for at opnå resultater inden for øget patienttilfredshed og medarbejdertilfredshed og reduktion i tidsforbrug i et tværsektorielt samarbejde
– ideer til hvad du kan gøre anderledes eller styrke i det tværsektorielle samarbejde i egen praksis

Oplægsholdere
– Stine Bau Ishøj, oversygeplejerske, Geriatrisk afdeling, OUH Svendborg Sygehus
– Anne Bak Sørensen, sektionsleder i myndighed på ældreområdet, Svendborg Kommune
– Betina Bendix, områdeleder af den kommunale sygepleje, Fåborg-Midtfyn Kommune
– Charlotte Fausbøll, forbedringskonsulent, Odense Universitetshospital
– Kira Ørbekker, patientambassadør, Dansk Selskab for Patientsikkerhed

Deltagermålgruppe
Direktion, afdelings-/afsnitsleder, frontpersonale, kvalitets-/udviklingskonsulent, politiker/beslutningstager

Sessionen afholdes 2 gange: for- og eftermiddag
Session 4: Implementering af 72-timers behandlingsansvar
I hele landet er implementeringen af 72-timers behandlingsansvar i gang og bidrager til at forbedre kvalitet og patientsikkerhed i overgange.

Det stiller krav til ændringer i arbejdsgange og organisering af den tværsektorielle kommunikation om patientens forløb.

Medicinsk Afdeling på Regionshospitalet Gødstrup fortæller på sessionen om den læringskultur, de har opbygget omkring 72-timers behandlingsansvar. De fortæller om forarbejdet, afprøvnings- og implementeringsprocessen samt brug af data og feedbackkultur, der bidrager til det løbende forbedringsarbejde. Patientsikkerhed handler om at gøre det rigtigt første gang – også i udskrivelsen af patienter. Således skal 72-timers behandlingsansvar primært omhandle henvendelser om ændringer i patientens tilstand, der skal håndteres.

På sessionen kan du også høre det kommunale perspektiv på 72-timers behandlingsansvar, og hvordan Holstebro Kommune, der modtager borgere fra Regionshospitalet Gødstrup, har valgt at organisere, håndtere og implementere opgaven. Herunder et afgørende samarbejde mellem sundhedsområdet og socialområdet internt i kommunen.

Sessionen afsluttes med spørgsmål og perspektiver fra jer deltagere på sessionen. Har du erfaringer med 72-timers behandlingsansvar, så bidrag gerne.

Efter sessionen vil du…

– have indblik i det regionale og det kommunale perspektiv på implementering af 72-timers behandlingsansvar
– have viden om brug af data til forbedring fra konkrete eksempler
– have fået inspiration til, hvordan I kan opbygge en læringskultur omkring 72-timers behandlingsansvar

Oplægsholdere
– Pernille Nielsen, leder af kvalitet og udvikling i Medicinsk Afdeling på Regionshospitalet Gødstrup
– Karen Aaberg Markussen, leder af Kvalitet, Udvikling og Uddannelse i Holstebro kommune
– Signe Dyekjær Skovsgaard, sundhedsfaglig konsulent – socialområdet, Holstebro Kommune

Moderator
– Birgitte Rav Degenkolv, hospitalsdirektør, Amager og Hvidovre Hospital

Sessionen afholdes 2 gange: for- og eftermiddag
Session 5a: Ledersession (for inviterede)
Sessionen afholdes kun formiddag og er kun for inviterede ledere
Session 5b: Det lærende patientsikkerhedsarbejde – hvordan bygger vi op i stedet for at rive ned?
Formålet med denne session er at drøfte konsekvenser af at ophøre med den sanktionsfri rapportering af utilsigtede hændelser – og samtidig nedlægge Dansk Patient Sikkerhedsdatabase (UTH-systemet). Der er minimum 1 million hændelser i systemet nu. Hvad kan vi lære af dem – og hvordan skal vi lære sanktionsfrit fremover? Sessionen skal oplyse om UTH-systemets rolle i sundhedsvæsenet, samt engagere deltagerne i en diskussion om alternative løsninger og forbedringer, frem for en nedlæggelse.

Læringsmål
– Du opnår viden om, hvad er historien bag UTH-systemet og hvilke konkrete resultater, der er opnået med UTH-systemet
– Du får lejlighed til at give input og idéer til forbedring af UTH-systemet – eller noget helt andet!
– Hvad er argumenter for og imod det nuværende system og hvordan får vi det bedste lærende system i verden?
 
Materialer
Vi tager udgangspunkt i Dansk Selskab for Patientsikkerheds anbefalinger til rapporteringssystemet samt oplæg til læring i sundhedsvæsenet:
https://patientsikkerhed.dk/otte-anbefalinger-til-et-nyt-uth-rapporteringssystem/
https://patientsikkerhed.dk/oplaeg-hvordan-skaber-vi-bedre-laering-sundhedsvaesenet/

Oplægsholdere
– Louise Rabøl, centerchef, Psykiatrisk Center Amager
– Tina Roikjer Køtter, chef, Pleje og Sundhed, Gentofte Kommune
– Poul Henning Madsen, ledende overlæge, FAM Odense Universitetshospital

Sessionen afholdes kun eftermiddag

Tirsdag den 8. oktober (dag 2)

Keynote: Charlotte Laubek, Strategisk konsulent, MLP og Ph.d., Aalborg kommune
Workshop 1a: Forbedringsmodellen som ramme for forbedringsarbejdet – en introduktion til dig, der er nybegynder på området
I en verden præget af stigende kompleksitet og konstant forandring, er det afgørende at arbejde systematisk med forbedringer. Dette styrker vores evne til at skabe værdi for både patienter, borgere og for medarbejdere i sundhedsvæsenet.

Vi inviterer dig til en inspirerende og interaktiv todelt workshop, hvor du vil få indblik i de forbedringsmetoder, som Dansk Selskab for Patientsikkerhed har anvendt med succes i over 20 år. Metoder der både har forbedret patientsikkerheden og fagligheden i sundhedsvæsenet.

Workshop 1a: Forbedringsmodellen som ramme for forbedringsarbejdet
I den første del af workshoppen dykker vi ned i værktøjskassen med forbedringsmetoder. Vi præsenterer teorien bag Forbedringsmodellen og viser gennem praktiske øvelser og eksempler, hvordan udvalgte forbedringsværktøjer kan anvendes i hverdagen og understøtte effektiv implementering af forbedringsidéer til gavn for borgere og patienter i sundhedsvæsenet.

Efter workshoppen vil du…
– have kendskab til forbedringsmodellen som redskab i dit daglige forbedringsarbejde
– have viden om, hvordan du kan forstå dit system i dybden og analysere arbejdsgange
– have kendskab til at kunne udarbejde et driverdiagram og beskrive din forandringsteori
– kunne planlægge og analysere en afprøvning (PDSA).

Workshoppen kombinerer inspirerende oplæg, engagerende dialog og hands-on øvelser for at sikre, at du får mest muligt ud af din deltagelse. 

Denne workshop er for dig, der er ny i forbedringsarbejde eller har behov for et brush-up på metoden.

Workshop 1a og 1b kan tages hver for sig eller i forlængelse af hinanden, afhængigt af dine behov. Workshop 1b forudsætter kendskab til Forbedringsmodellen eller deltagelse i workshop 1a. Begge workshops er designet til at veksle mellem oplæg, dialog og øvelser, hvilket sikrer en engagerende og praksisnær læring. Du vil gå herfra med konkrete værktøjer og metoder, der kan implementeres direkte i dit daglige arbejde.

Workshoppen afholdes kun formiddag.
Workshop 1b: Data som drivkraft i forbedringsarbejdet – en introduktion til dig, der er nybegynder på området
I en verden præget af stigende kompleksitet og konstant forandring, er det afgørende at arbejde systematisk med forbedringer. Dette styrker vores evne til at skabe værdi for både patienter, borgere og for medarbejdere i sundhedsvæsenet.

Vi inviterer dig til en inspirerende og interaktiv todelt workshop, hvor du vil få indblik i de forbedringsmetoder, som Dansk Selskab for Patientsikkerhed har anvendt med succes i over 20 år. Metoder der både har forbedret patientsikkerheden og fagligheden i sundhedsvæsenet.

Workshop 1b: Data som drivkraft i forbedringsarbejde
Forstå, hvordan data kan bruges til at skabe varige forbedringer. I anden del af workshoppen dykker vi ned i, hvordan du kan anvende data strategisk til at drive forbedringer. Denne interaktive workshop fokuserer på at give dig værktøjerne til at forstå og anvende data i dit forbedringsarbejde.

Efter workshoppen vil du…
– kunne identificere relevante indikatorer og anvende dem til at måle fremskridt og resultater i forbedringsarbejdet
– kunne forstå variation i forbedringsarbejde og skelne mellem naturlig variation og signaler, der kræver handling, samt at anvende denne viden til at træffe informerede beslutninger
– have indsigt i, hvordan du bruger tidstro data og statistisk proces kontrol (SPC) til at måle, om nye tiltag fører til reelle forbedringer for borgere og patienter.

Workshoppen kombinerer teoretiske oplæg med praktiske øvelser, der giver dig mulighed for at anvende dine nye færdigheder med det samme. Gennem praksiseksempler vil vi illustrere, hvordan du kan bruge data til at understøtte dine forbedringsinitiativer. Vi vil også diskutere, hvordan du kan præsentere data på en måde, der engagerer dit team i forbedringsarbejdet.

Denne workshop er for dig, der er ny i forbedringsarbejde eller har behov for et brush-up på metoden.

Workshop 1a og 1b kan tages hver for sig eller i forlængelse af hinanden, afhængigt af dine behov. Workshop 1b forudsætter kendskab til Forbedringsmodellen eller deltagelse i workshop 1a. Begge workshops er designet til at veksle mellem oplæg, dialog og øvelser, hvilket sikrer en engagerende og praksisnær læring. Du vil gå herfra med konkrete værktøjer og metoder, der kan implementeres direkte i dit daglige arbejde.

Workshoppen afholdes kun eftermiddag.
Workshop 2: Samskabt tilsyn – Lær af Roskilde Kommune
Denne workshop om Samskabt tilsyn i ældreplejen sætter fokus på erfaringer, resultater og best practices fra Roskilde Kommune, hvor den nye tilsynsmodel er udviklet.
 
Samskabt tilsyn erstatter det kommunale tilsyn med ældreplejen og er tilrettelagt, så alle relevante parter (borgere, pårørende, civilsamfund, ledere og medarbejdere) er involveret i de lokale kvalitetsråd på plejecentrene og i hjemmeplejen, hvor kvalitet vurderes, prioriteres og udvikles. Derigennem skabes et fælles blik på situationen og et bredere ejerskab, der skal bidrage til den gode kvalitet. Det nye tilsyn er samtidig helhedsorienteret og indfanger kompleksiteten i de daglige prioriteringer ved at gå helt tæt på praksis og sikrer derigennem mere bæredygtige løsninger.
 
Samskabt tilsyn indeholder en samarbejdsmetode for sikring og udvikling af praksisnær kvalitet, der består af følgende dele:
– Kvalitetskompas, der sætter retning for arbejdet med kvalitet
– Kvalitetsråd, hvor samarbejdet om kvalitet er forankret
– Metode for årlige uanmeldte tilsyn
– Metode for det løbende samarbejde om kvalitet og en værktøjskasse til dette.
 
På workshoppen gives en beskrivelse af modellen for Samskabt tilsyn i både hjemmeplejen og på plejecentrene, med eksempler på implementerede tiltag og hvordan man effektivt involverer borgere og pårørende i tilsyn.
 
Formålet med workshoppen er at belyse, hvordan Samskabt tilsyn kan forbedre kvaliteten af ældrepleje gennem aktiv inddragelse af borgere, pårørende og plejepersonale gennem de konkrete metoder og tiltag, som Roskilde Kommune har implementeret. På workshoppen drøfter deltagerne, hvordan elementer fra Samskabt tilsyn kan afprøves i egen praksis.

Du kommer til at deltage i en inspirerende og lærerig workshop, med nye veje til at forbedre kvaliteten af ældreplejen gennem Samskabt tilsyn.

Efter workshoppen vil du have
– En grundig forståelse af konceptet samskabt tilsyn og dets betydning for ældrepleje
– Praktiske værktøjer og metoder til at afprøve elementer af samskabt tilsyn i egen praksis
– Inspiration fra Roskilde Kommunes erfaringer, som kan tilpasses lokale behov og forhold
– Mulighed for at netværke og udveksle idéer med andre fagprofessionelle

Oplægsholdere
– Anne Krasilnikoff, specialkonsulent, Sekretariat for Social Job og Sundhed, Roskilde Kommune
– Hanne Rønn, distriktsleder, leder af Hjemme- og Sygepleje Distrikt Midt
 
Deltagermålgruppe
Denne workshop henvender sig til alle, der arbejder inden for ældrepleje, tilsyn og kvalitetsudvikling, herunder ledere, tilsynsførende, plejepersonale, borgere og beslutningstagere.

Workshoppen afholdes 2 gange: for- og eftermiddag
Workshop 3: Netværksworkshop om kapacitetsopbygning ved digitale, teknologiske og AI-løsninger til hjemmebehandling
Kapacitetsopbygning er et nøgleord til implementering og patientsikkerhed uanset om I arbejder med digitale løsninger, teknologiske løsninger eller AI.

Christina Egelund Antonsen, der har ph.d. i ledelse og kapacitetsopbygning og 25 års erfaring i sundhedsvæsenet, kommer og giver et spændende inspirationsoplæg. På workshoppen præsenteres deltagerne for konkrete værktøjer til ledere og medarbejdere i forhold til, hvordan man understøtter den enkelte medarbejder, teamet og organisationen til at bringe løsninger i anvendelse og skabe læring og evaluering. Der fokuseres på, hvorfor fælles mål og prøvehandlinger er essentielle i et tæt samarbejde mellem ledere og medarbejdere.

Efter workshoppen vil du
– have viden og indsigt i hvordan du kan arbejde kapacitetsopbyggende med fokus på implementering af digitale, teknologiske og AI-løsninger
– kunne udforske innovative måder at forbedre patientsikkerheden gennem digitale, teknologiske og AI-løsninger.
– have viden og indsigt i, hvordan man kan integrere nye teknologier gnidningsløst ind i eksisterende arbejdsprocesser.
– have en større værktøjskasse med flere konkrete metoder til at bringe digitale, teknologiske og AI løsninger i anvendelse og skabe læring og evaluering

Oplægsholder
– Christina Egelund Antonsen, ph.d og underviser på Aalborg Universitet og Aarhus Universitetshospital

Deltagermålgruppe
Direktion, afdelings-/afsnitsleder, frontpersonale, kvalitets-/udviklingskonsulent, politiker/beslutningstager

Workshoppen afholdes 2 gange: for- og eftermiddag
Site visit: Vinderen af Den Gyldne Tråd 2024 – Middelfart-projektet
Behandling i det nære sundhedsvæsen: i kommunerne, i almen praksis og i borgernes eget hjem

På dette site visit besøger vi både det tværsektorielle projekt, Middelfart-projektet, som vandt den ”Den Gyldne Tråd” i 2024, og Sygehus Lillebælt, Kolding Sygehus, hvor vi hører om den præhospitale visitationsenhed (PHV).

Sygehus Lillebælt, Kolding Sygehus, og det præhospitale område står for den indsats, der finder sted, inden borgeren eventuelt indlægges på hospitalet. Samarbejdet handler om at give den bedste behandling til borgeren i eget hjem, og der er 4 forskellige aktører med. Det drejer sig om den præhospitale visitationsenhed (PHV), de kommunale akutteams, praksis/vagtlæge og Sygehus Lillebælt. På besøget hører vi om hvordan PHV kører til borgeren på et akut hjemmebesøg, hvordan der laves en faglig relevant vurdering, og hvordan der lægges en personlig plan for borgeren i samarbejde med den medicinske speciallæge på Sygehus Lillebælt.

Vi besøger i Middelfart det tværsektorielle projekt, som vandt den ”Den Gyldne Tråd” i 2024. Middelfart-projektet dækker over et samarbejde mellem Middelfart Kommunes akutsygeplejersker, almen praksis og FAM Kolding, Sygehus Lillebælt. Vi møder repræsentanter fra både Middelfart Kommune, almen praksis og FAM, der fortæller om hvordan man arbejder med  at finde og behandle borgere i Middelfart Kommune inden de får behov for at blive indlagt på sygehuset. Sammen med borgerens egen praktiserende læge vurderer akutsygeplejersken, om man kan starte behandlingen i borgerens eget hjem mens man har Sygehus Lillebælt med på sidelinjen, så borgeren kan være tryg ved at man får den rigtige behandling. Formålet med samarbejdet er i videst muligt omfang at forsøge at holde borgerne i eget hjem og forebygge indlæggelse.

Vi møder både medarbejdere, ledere og borgere ved begge besøg, og der vil være rig mulighed for dialog.

Efter dette site visit vil du
– have indsigt i, hvordan der samarbejdes og sikres sammenhængende borger-/patientforløb mellem præhospital, sygehus, kommune og almen praksis
– have viden om teknologiske løsninger, som kan anvendes i overvågningen, diagnosticeringen, behandlingen og plejen af borgere og patienter i eget hjem
– have fået inspiration til, hvordan kommune, praktiserende læge og regionen arbejder med forbedringer i praksis, baseret på data, dialog, samt læring indenfor kvalitet og patientsikkerhed, herunder hvordan medarbejdere og patienter inddrages
– have viden om får viden om, hvilken betydning det har for patientsikkerheden, at behandlingen flytter hjem i borgerens eget hjem

Oplægsholdere
– Områdeleder for den kommunale sygepleje i Middelfart Kommune, Marianne Britt Larsen
– Akutsygeplejerske Lene Madsen og leder af akutsygeplejen Anne Krogsøe Middelfart Kommune
– Praktiserende læge Jonas Strunge, Middelfart
– Cheflæge Anne Friesgaard Christensen, Akutafdelingen, Kolding
– Projektleder Gitte Sparke og koordinator Ditte Kjær Orbesen, Fælles akutmodtagelse (FAM) Sygehus Lillebælt
– Overlæge Mohamad Ismail El- Faramawi, Akutafdelingen Kolding, Sygehus Lillebælt
– En borgers oplevelse af at få et besøg af PHV-enheden
– En borgers perspektiv på Middelfartprojektet

Læs om Middelfart-projektet hos Dagens Medicin

Site visit er inkl. bustransport og forplejning.

Site visit er heldags.

Praktisk info

Pris
Begge dage: 4.800 kr.
Èn dag: 2.950 kr.
Netværksmiddag den 7. oktober (tilvalg): 450 kr.

OBS: Overnatning er ikke inkluderet i prisen og skal bookes separat – se under overnatning.
Sted
Comwell Kolding
Skovbrynet 1
6000 Kolding
Overnatning
Overnatning er ikke inkluderet i konference-prisen, men kan bookes på Comwell Kolding til en special konference-pris på 907 kroner.

Book via: https://www.comwell.com/ og indtast bookingkode: BC-DANSK-SELSKAB-FOR-PATIENTSIKKERHED24
Programtider
Mandag den 7. oktober
Der er program fra 9.15-16.45
Netværksmiddag kl. 17.30

Tirsdag den 8. oktober
Der er program fra 8.00-15.15

Tilmelding
Tilmeld dig konferencen her

Din tilmelding til konferencen er bindende, og vi refunderer ikke deltagergebyret.

Bliver du forhindret i at deltage, har du mulighed for at overdrage din tilmelding til en kollega. Vi skal have besked om overdragelse af tilmelding hurtigst muligt på konference@patientsikkerhed.dk
Refusion – Fonden for Almen praksis
Konferencen er blevet godkendt til tilskud fra Fonden for Almen Praksis. Tilskuddet kan søges af praktiserende læger, som har en konto i Fonden.

Aktivitetsnummer: 2024-0795 Konference om patientsikkerhed i det sammenhængende sundhedsvæsen 7.-8. oktober 2024 Kolding.

Kurset er godkendt som selvvalgt efteruddannelse. Efter afholdelse kan der søges:
1,5 dags efteruddannelseshonorar (tabt arbejdsfortjeneste)
2 dages tilskud til kursusafgift
Der kan herudover søges tilskud til transportudgifter.

Her findes link til information om takster 
Her findes guide til ansøgning om tilskud (kan også hentes som PDF).

Programkomité

PS! har nedsat en programkomité, som har været med til at udvikle koncept og program for Konference om patientsikkerhed i det sammenhængende sundhedsvæsen 2024.

Anja Thoft Bach

Sundheds- og omsorgschef, Ringkøbing-Skjern Kommune

Portrætbillede af Anne-Marie Bloch Münster

Anna-Marie Bloch Münster

Lægelig direktør, Esbjerg og Grindsted sygehus

Jan Mainz

Professor, Psykiatridirektør, Region Nordjylland, Ph.D., MPA

Kira Ørbekker

Patientambassadør, konsulent og sygeplejerske

Portrætbillede af Kirsten Wisborg

Kirsten Wisborg

Lægefaglig vicedirektør, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital

Louise Rabøl

Centerchef, PCA

Porttrætbillede af Maja Troj Larsen

Maja Troj Larsen

Formand SKOP, BSc Student at Aalborg University in Medicine with Industrial Specialisation

Mette Kjølby

Vicedirektør, Region Midtjylland

Portrætbillede af Mette Ringtved

Mette Ringtved

Sygeplejefaglig direktør, Regionshospitalet Horsens

Portrætbillede af Susanne Axelsen

Susanne Axelsen

Formand lægevidenskabelige Selskaber

Torben Hollmann

Centerchef for Center for Sundhed og Ældre, Næstved Kommune

Vibeke Overgaard Madsen

Udviklingskonsulent med ansvar for patientsikkerhed i Region Syddanmark

Vivi Pedersen

Chef for Kvalitet, Patientsikkerhed og Arbejdsmiljø, Regionshospital Nordjylland

Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål om konferencen

Carina Rendbæk

Carina Rendbæk

Projektkoordinator / Project Coordinator
Planlægning og afvikling af konferencer. Kursus- og uddannelsesadministration.
Ditte Snel Hartmann

Ditte Snel Hartmann

Projektkoordinator / Project Coordinator
Koordinering af konferencer og læringsseminarer. Kursus-, uddannelses- og netværksadministration. Hjemmeside, nyhedsbreve og webinarer.